O VIDJENJU DUHOVNIH
BICA
(Kako Pravoslavna
Crkva gleda na tzv. ulazenje u svet duhovnih bica)
Da bismo shvatili u koju i kakvu oblast ulazi dusa posle
smrti, mi na nju treba da pogledamo u punom kontekstu covekove prirode. Treba
da shvatimo prirodu covekovu pre praroditeljskog grehopada i promene koje su
usledile posle pada, kao i sposobnost covekovu da stupa u kontakt sa duhovnim
bicima.
Moze biti da je najjasnije
pravoslavno razmatranje ovih pitanja moguce naci u knjizi episkopa Ignjatija
Brjancaninova (3. tom njegovih dela). Jednu od glava ove knjige episkop
Ignjatije posvetio je razmatranju "culnog opazanja duhova", to jest
angelskih i bestelesnih (demonskih) javljanja ljudima. U nastavku mi cemo
navesti tu glavu koja izlaze pravoslavno svetootacko ucenje, trezveno i tacno
preneseno nam od strane jednog od najvecih pravoslavnih Otaca nasega vremena.
PRVOBITNA PRIRODA
COVEKOVA
Pre pada, covekovo telo bilo je besmrtno, bolesti i sadasnja
njegova neosetljivost i otezalost bile su mu strane, kao sto su mu strani bili
i gresna osecanja i telesni osecaji koji su mu sada svojstveni (Makarije
Veliki, Slovo 4). Cula su njegova bila neuporedivo istancanija, delovanje
njihovo bilo je neuporedivo dublje i potpuno slobodno. Obucen u takvo telo, sa
takvim organima cuvstvovonja, covek je bio sposoban za culno vidjenje duhovnih
bica kategoriji kojih je dusom i pripadao, bio je sposoban za opstenje sa
njima, kao i sa Bogom koje je svojstveno svetim duhovnim bicima. Buduci sveto,
telo coveku nije predstavljalo prepreku za to, nije ga odvajalo od sveta
duhova. Obucen u telo, covek je bio sposoban da zivi u raju, u kome su sada
kadri da prebivaju samo Sveti i to (pre Strasnog Suda i sveopsteg vaskrsenja)
samo dusom, s tim sto ce tamo uci o vaskrsenju i njihova tela. Tada ce ta tela
u grobovima svojim ostaviti neosetljivost koja im je posle pada postala
svojstvena - ona ce postati duhovna... i projavice u sebi svojstva koja su im
bila dana prilikom stvaranja (ipak, u pojedinostima - po Simeonu Novom
Bogoslovu, Slovo 45, 5 - postoji razlika izmedju tela covekovog u raju i tela
njegovog na nebu posle vaskrsenja - prim. aut.) Onda ce ljudi ponovo stupiti u
svet duhovnih bica i neposredno opstenje sa njima. Primer za telo koje bi
ujedno bilo i telo i duh vidimo u telu Gospoda nasega Isusa Hrista nakon
Vaskrsenja.
PAD COVEKOV
Pad je izmenio i dusu i telo covekovo. On je za njih bio, u
pravom smislu reci, i smrt. Smrt koju vidimo i tako nazivamo u sustini je samo
rastavljanje duse sa telom, koji su se, posto je od njih odstupio vecni Zivot
Bog, prethodno nasli umrtvljeni. Mi se radjamo vec ubijeni vecnom smrcu! A ne
osecamo da smo ubijeni, kao sto ni jedan mrtvac ne oseca svoje mrtvilo! Bolesti
nasega tela, njegovo podleganje neprijateljskom delovanju razlicitih stvari iz
materijalnog (vestastvenog) sveta, njegova neosetljivost - posledica su pada.
Usled toga pada nase telo je stupilo u red zivotinja, ono postoji zivotom svoje
pale prirode. I - za dusu predstavlja tamnicu i grob.
Veoma su jake reci koje
upotrebljavamo! Ali, i one jos uvek nedovoljno snazno iskazuju nispalost nasega
tela sa visine duhovne u stanje plotsko. Neophodno je zato ocistiti sebe
brizljivim pokajanjem, neophodno je osetiti bar u nekom stepenu slobodu i
uzvisenost stanja duhovnoga, da bismo stekli predstavu o kukavnom stanju nasega
tela, o njegovom stanju mrtvila, prouzrokovanom otudjenjem od Boga. U ovom
stanju mrtvila, usled krajnje neosetljivosti i grubosti, njegova cula nisu
sposobna za opstenje sa duhovnim bicima, ne vide ih, ne cuju, ne opazaju.
Tako zatupljena sekira vise nije
sposobna za namensku upotrebu. Sveta duhovna bica uklonila se se od opstenja sa
ljudima kao sa stvorenjima koja vise nisu dostojna toga. Pali duhovi, povukavsi
nas u sopstveni pad, pomesali su se sa nama i - da bi nas lakse drzali u
ropstvu - nastoje da i sebe i svoje lance ucine za nas nevidljivim. Ako nam se
oni i otkrivaju, to cine samo radi toga da bi ucvrstili svoju vlast nad nama.
Svi mi, koji robujemo grehu, treba da znamo da nama opstenje sa Angelima nije i
ne moze tako lako biti svojstveno usled naseg otudjenja od njih padom, a da nam
jeste svojstveno, zbog istog uzroka, opstenje sa izopstenim (iz zajednice
svetih duhovnih bica) duhovima, u kategoriju kojih mi sada spadamo dusom - oni
koji se culno javljaju ljudima koji zive u grehovnosti i padu jesu demoni, a
niposto sveti Angeli. "Oskrvnjena (okaljana grehom) dusa",
rekao je sveti Isak Sirijski, "ne ulazi u carstvo cistote i ne
pridruzuje se duhovima Svetih" (Slovo 74). Sveti Angeli javljaju se
samo ljudima koji su sa Bogom i njima obnovili opstenje svojim svetim zivotom
(ipak, u retkim slucajevima, u sluzbi osobitog cilja, Bog salje svete Angele da
se jave gresnicima, pa cak i zivotinjama, kako ce nize primetiti sam episkop
Ignjatije - prim. aut.).
Premda demoni, javljajuci se
ljudima, ponajvise uzimaju izgled svetih Angela da bi ih lakse obmanjivali,
premda ponekad nastoje da ljude uvere kako oni i nisu besi nego duse ljudske i
premda, pokatkad, predskazuju i buducnost i otkrivaju (razlicite) tajne -
nikako im se ne sme verovati. "Satana se pretvara u Angela svetla i
sluge se njegove pretvaraju da su sluge pravde", rekao je sveti
apostol Pavle (2. Kor. 11, 14-15).
Opste pravilo za sve ljude u tome je
da nikako ne poklanjaju veru palim duhovima kada im se oni jave na culan nacin,
da ne ulaze u razgovor sa njima i da uopste na njih ne obracaju nikakvu paznju
te da njihovo javljanje smatraju za najvece i najopasnije iskusenje. U vreme
toga iskusenja misao i srce treba upraviti ka Bogu, sa molitvom da nas pomiluje
i iskusenja oslobodi. Zelja, pak, da se duhovi vide i radoznalost da se o njima
sazna i da se upoznaju znak je krajnje nerasudnosti i potpunog nepoznavanja
duhovnih i delatnih predanja Pravoslavne Crkve.
Poznanje duhova postize se potpuno
drugacije no sto pretpostavlja neopitni i nesmotreni istrazivac. Neposredno
opstenje sa duhovima za neiskusnoga je najveca nesreca ili predstavlja izvor
najvecih nesreca.
Bogonadahnuti pisac knjige Postanja
kaze da je nakon pada prvih ljudskih "bogova" (Adama i Eve), Bog -
izrekavsi nad njima sud - jos dok nisu bili izgnani iz raja, "napravio
im rize (haljine) kozne i u njih ih odenuo" (3,20). Rize kozne, po
objasnjenju svetih Otaca (sveti Jovan Damaskin), oznacavaju nasu grubu plot,
koja se izmenila prilikom pada, izgubivsi svoju tananost i duhovnost i stekla
svoju sadasnju neosetljivost (za svet duhovni). Mada je prvobitni uzrok ove
promene bio pad, ovo preinacenje se izvrsilo pod uplivom Svemoguceg Tvorca, po
Njegovoj neiskazanoj milosti prema nama, prema nasem najvecem blagu. Medju ostalim
za nas korisnim posledicama koje proizlaze iz stanja u kome se sada nalazi nase
telo, duzni smo da ukazemo da smo mi ljudi, zahvaljujuci tome sto je na nase
telo pala "Bozja kazna" neosetljivosti, postali nesposobni da culno
vidimo duhove pod ciju smo vlast nispali... Premudrost i dobrota Bozja
postavila je tako pregradu izmedju ljudi nizvrgnutih u oblast zemnu i zlih
duhova, kao sto zemaljske vlasti tamnickim zidom odeljuju zlocince od ljudskoga
drustva da oni, sledeci svoju samovolju, ne bi skodili drustvu i razvracali
druge ljude (sv. Jovan Kasijan). Pali dusi deluju na ljude nevidljivo nanoseci
na njih grehovne pomisli i osecanja, a tek sasvim malobrojnima je, sa Bog
jedini zna kojih razloga, dato da duhove culno vide.
Obucena u telo, njime zakrivena i
odvojena od sveta duhova, dusa sebe postepeno obrazuje izucavanjem zakona
Bozjeg ili, sto je isto, upoznavanjem hriscanstva, i stice sposobnost da
razlikuje dobro od zla. Kada se u tome usavrsi, daruje joj se time duhovno
vidjenje, tj. osecanje duhova, a ako se to pokaze saobrazno ciljevima Boga koji
je rukovodi, moze joj se darovati cak i vidjenje culno, buduci da su obmana i
sablazan zloduhovska za nju vec mnogo manje opasne, a opitnost i znanje
korisni. Pri rastavljanju duse od tela vidljivom smrcu mi ponovo stupamo u red
i drustvo duhovnih bica. Iz toga se vidi da je radi srecnog stupanja u taj svet
neophodno blagovremeno obrazovanje sebe Bozjim zakonima, i da nam je upravo za
to obrazovanje sebe iznutra i ostavljeno vreme, koje svakome coveku opredeljuje
Bog za stranstvovanje na zemlji. To stranstvovanje naziva se zemaljskim
zivotom.
OTVARANJE CULA
Ljudi postaju sposobni da vide duhove prilikom nekakve promene
do koje dolazi u culima na neprimetan i za coveka neobjasnjiv nacin. On tada
kod sebe primecuje da je poceo da vidi ono sto dotad nije video i sto ne vide
drugi, da cuje ono sto do sada nije cuo. Za one koji iskuse tu promenu u culima
ona je sasvim prosta i prirodna takoreci, mada i pred sobom i pred drugima
neobjasniva, dok je za one koji je nisu iskusili - cudnovata i nepojmiva.
Svima je poznato tako da su ljudi
kadri da padnu u san, ali kakva je san pojava, na koji to nacin, za nas
neprimetan, prelazimo iz stanja budnosti u samozaborav usnulosti - to za nas
ostaje tajnom. Promena izvrsena u culima, usled koje covek ulazi u culno
opstenje sa bicima nevidljivoga sveta, naziva se u Svetome Pismu "otvaranjem
cula". Bog - kaze Pismo - "otvori oci Valaamu i on ugleda
Angela Bozjeg pred sobom na putu i mac isukani u ruci njegovoj"
(Brojevi 22, 31). Okruzen neprijateljima prorok Jelisej se, da bi umirio svoga
uplasenog slugu, pomolio i rekao: "Gospode, otvori sada oci mladiceve
da vidi. I otvori Gospod oci njegove i on vide: a to gora puna konja i kola
ognjenijeh oko Jeliseja" (2. Knj. o Car. 6, 17).
Iz navedenih mesta Svetoga Pisma
jasno proizlazi da telesna cula sluze kao dveri i vrata koja vode u unutarnju
klet, u kojoj prebiva dusa, i da se ta vrata otvaraju i zatvaraju na znak
Samoga Boga. Premudro je i izraz milosti prema nama sto ta vrata u palim
ljudima stoje stalno zatvorena, da nasi zakleti neprijatelji, pali dusi, ne bi
nagrnuli k nama i pogubili nas. Ova "mera" je utoliko neophodnija sto
se mi, nakon pada, nalazimo u oblasti palih duhova, okruzeni njima i njima
podlozni. Nemajuci mogucnosti da u nas silom prodru, oni nam spolja obznanjuju
svoje prisustvo, donoseci nam razlicite grehovne pomisli i mastanja, ili
lakoverne duse cak uvlace u opstenje sa sobom. Coveku nije dozvoljeno da odbaci
nadzor Bozji i da sopstvenim sredstvima, po dopustenju ali ne i po volji
Bozjoj, otvara svoja cula i ulazi u nesumnjivo opstenje sa duhovima. Ali, i to
se dogadja. Ocito je da i nekim svojim snagama covek moze da udje u to
opstenje, ali samo sa palim dusima. Svetim Angelima nije svojstveno da
"ucestvuju" u takvim ljudskim poduhvatima, koji nisu u saglasnosti sa
voljom Bozjom i koji su ustvari neblagougodni Bogu. ©ta to zavlaci ljude u
otvoreno opstenje sa duhovima? Lakomislene koji na delu ne poznaju Hriscanstvo
zavlace ljubopitljivost, neznanje, neverje, a oni ne shvataju da, stupivsi u
takvo opstenje, sebi mogu da nanesu najvecu pozledu i stetu.
Misao da je culno vidjenje duhova
nesto osobito znacajno, pogresna je. Vidjenje culno bez vidjenja duhovnoga ne
omogucava potrebno poimanje (palih) duhova, stavise vrlo lako moze coveku
ponuditi sasvim pogresna shvatanja o njima, kao sto ih ponajcesce i daju
ljudima neiskusnim i zarazenim sujetom i gordoscu. Duhovno vidjenje duhovnih
bica dostizu samo istinski hriscani, a za culno vidjenje duhova najsposobniji
su ljudi najporocnijeg zivota! Sasvim retki su ljudi sposobni za njega po nekom
prirodnom daru (tj. medijumskom talentu, koji moze biti nasledan - prim. aut.),
kao sto su sasvim retki i oni kojima se duhovi javljaju povodom neke osobene
okolnosti u njihovom zivotu. U poslednjim dvama slucajevima covek ne podleze
pokudi, ali treba svesrdno da se potrudi da iz tog stanja, kao veoma opasnog,
izidje. U nase vreme mnogi sebi dozvoljavaju da ulaze u opstenje sa palim
dusima posredstvom magnetizma, spiritizma..., pri cemu im se pali duhovi obicno
javljaju u vidu svetih Angela, sablaznjavaju ih i obmanjuju razlicitim
zanimljivim pricama, mesajuci istinu sa lazju - i postaju svagda uzrok njihovog
krajnjeg dusevnog, pa i umnog rastrojstva.
Da oni koji culno vide pale duhove, pa
cak i svete Angele, ne bi o sebi visoko nesto umislili, treba da znaju: to
vidjenje samo po sebi niposto nije svedocanstvo o nekoj dostojnosti vidilaca:
za njega su sposobni ne samo porocni ljudi, nego i najbeslovesnije zivotinje
(Brojevi 22, 23)!"
OPASNOST KONTAKTA SA
DUHOVIMA
"Vidjenje duhova culnim ocima
nanosi uvek manju ili vecu duhovnu stetu ljudima koji, uz to, nemaju i
sposobnost njihovog duhovnog vidjenja. Ovde na zemlji slike istine su pomesane
sa slikama lazi (sveti Isak Sirijski), buduci da je ovo zemlja u kojoj je
pomesano zlo sa dobrom i zemlja izgnanstva palih angela i palih ljudi".
"Onaj koji culno vidi duhove
lako moze biti obmanut na svoju stetu i propast. Ako im, prilikom toga vidjenja
ukaze poverenje ili prema njima pokaze lakovernost, on ce neizostavno biti
obmanut, neizostavno zaveden, neizostavno zapecacen za neiskusne neshvatljivim
pecatom sablazni, pecatom strasne povrede duha svoga, pri cemu cesto gubi
mogucnost da se ispravi i spase. Sa mnogima, veoma mnogima se to dogodilo. Desilo
se to ne samo sa neznaboscima, ciji su zreci vecinom bili u vezama opstenja sa
demonima, desilo se to i sa mnogim hriscanima koji nisu upoznali tajne
Hriscanstva i koji su zbog nekog razloga stupili u opstenje sa dusima. Dogodilo
se to, najzad, i mnogim podviznicima i monasima, koji su - ne stekavsi moc
duhovnog vidjenja duhova - videli ove culno.
Samo hriscansko podviznistvo
omogucava pravilan i zakonit ulazak u svet duhovnih bica. Sva ostala sredstva
su nezakonita i treba ih odbaciti kao nepotrebna i pogubna. Istinskog Hristovog
podviznika u vidjenja uvodi Sam Bog. Kada Bog coveka rukovodi, tada se niste
prizraci istine u koje se zaodeva laz i podvizniku daruje, u prvom redu,
duhovno vidjenje duhovnih bica, koje tacno i podrobno razotkriva pred njim njihova
svojstva. Tek posle toga, nekim podviznicima se daruje da duhove vide culno,
cime se upotpunjuje njihovo znanje o ovima koje im je prethodno omoguceno
vidjenjem duhovnim (...).
Sveti nastavnici hriscanskog
podviznistva, po pravilu..., zapovedaju blagocestivim podviznicima da ne veruju
nikakvom liku ili vidjenju, ako im se ovi iznenada ukazu da ne ulaze u razgovor
sa njima, i ne obracaju na njih paznju. Zapovedaju im jos da se, prilikom
takvih javljanja, ogradjuju krsnim znakom, da zatvaraju oci i, sa odlucnom
svescu o svojoj nedostojnosti i nesposobnosti da vide sveta duhovna bica, mole
Boga da nas zastiti od svih spletki i sablazni koje kao mreze prevejano
razapinju ljudima duhovi zlobe, neizlecivo zarazeni mrznjom i zaviscu prema
njima.
Prepodobni Grigorije Sinait veli:
"Ako vidis culno ili u umu, izvan sebe ili u sebi nesto, bio to lik
Hristov ili Angelov, ili nekoga Svetoga, ili ako ti se prividi ili umu
uobraziljom prikaze neka svetlost, to nikako ne primaj! Jer, i samom umu po
prirodi je svojstvena izvesna mastena sklonost i on lako sklapa slike kakve
zeli, sto obicno ne znaju oni koji na sebe strogo ne paze, te time sami sebi
nanose duhovnu stetu".
ZAKLJUCAK
...Jedini pravilan nacin da se udje
u svet duhovnih bica jeste hriscansko podviznistvo. Jedini pravilan nacin da se
dospe do culnog vidjenja duhova hriscansko je napredovanje u savrsenstvo.
U svoje vreme, koje odredjuje samo
Bog, vreme samo Bogu i poznato, mi cemo neizbezno stupiti u svet duhova. Za
svakoga od nas to je vreme - blizu! Neka nam Svedobri Bog daruje da tako
provedemo zemaljski zivot, da bismo jos za njegova trajanja raskinuli opstenje
sa palim dusima i stupili u opstenje sa svetim duhovnim bicima, da bismo na
osnovu toga, onda kada svucemo ovo telo, bili pridruzeni njima a ne dusima
izopstenim (iz Zajednice svetih)".
Ovaj nauk episkopa Ignjatija
(Brjancaninova), sastavljen pre stotinu godina, mogao bi biti, mirne duse, od
reci do reci isto napisan i danas - toliko se verno u njemu ogledaju duhovna
iskusenja naseg vremena, u kome su se "dveri opazaja" (da se
posluzimo izrazom koji je lansirao jedan od eksperimentatora u ovoj oblasti -
Oldos Haksli) tako siroko raskrilile kako se u doba episkopa Ignjatija nije
moglo ni sanjati.
Njegovim recima jedva da je potreban
komentar... Onaj koji je upoznat sa ovim pravoslavnim ucenjem ne moze da sa
zaprepascenjem i uzasom ne gleda na lakocu sa kojom savremeni
"hriscani" poklanjaju veru vidjenjima i javljanjima (sa onoga sveta),
koja se danas sve vise i vise sire. Uzrok ove lakovernosti je jasan:
rimokatolicizam i protestantizam, koji su vec mnogo vekova otrgnuti od
pravoslavnog ucenja i prakse duhovnog (ispravnog) zivota, izgubili su svaku
sposobnost za jasno razlikovanje duhova. Njima je postalo potpuno tudje
najsustinskije svojstvo hriscanina - nepoverenje i prema sopstvenim
"dobrim" mislima i osecanjima! Usled toga, "duhovna"
iskustva i javljanja duhova postali su danas, mozda, rasprostranjenija nego u
bilo koje drugo doba hriscanske ere, a lakoverno covecanstvo gotovo je da
prihvati teoriju "novog veka" duhovnih cuda ili teoriju "novog
izlivanja Svetoga Duha" da bi tu cinjenicu objasnilo. Covecanstvo je danas
tako duhovno osiromaseno, smatrajuci sebe hriscanskim cak i sada dok se
priprema za vek "cuda" besovskih, da se u tome pokazuje znak poslednjih
vremena (Otkrivenje 16, 14).
Treba dodati da i sami pravoslavni
hriscani, koji teorijski vladaju istinitim hriscanskim ucenjem, retko toga
postaju svesni i zato cesto umeju da podlegnu obmani, kao i nepravoslavni!
Doslo je vreme da se oni kojima to ucenje pripada po pravu stecenom rodjenjem
njemu i vrate!
Oni koji danas opisuju svoja
"posmrtna" iskustva pokazuju da takodje veruju sopstvenom opitu... U
svekolikoj savremenoj literaturi posvecenoj tom pitanju uopste je izuzetno malo
slucajeva u kojima autori postavljaju pitanje nije li bar nesto od
prozivljenoga moglo da dodje - od djavola. Pravoslavni citalac, naravno, to
pitanje postavlja i trudi se da te slucajeve shvati u svetlosti duhovnog nauka
pravoslavnih Otaca i Svetih...
Sa ruskog
V. N.
0 коментара:
Постави коментар