"TAJ DAN NECU NIKADA
ZABORAVITI..."
Zatvaranje Arhangelskog podvorja
Surskog manastira: secanja ocevidaca
U istoriji
Arhangelske Eparhije 1920. godina je bila tragicna. Upravo tada su zatvoreni
gotovo svi manastiri koji su se nalazili na njenoj teritoriji. I uz ostale -
cetiri od pet zenskih manastira koji su se nalazili na Arhangelskoj zemlji:
Holmogorski Uspenja Bogorodice, Usceljski i Blagovestenjski. U taj tuzni spisak
dospeo je i Surski Jovano-Bogoslovski manastir, koga je 1899. osnovao pravedni
Jovan Kronstatski, koji je rodjen u selu Sure pored Pinege.
ZADRUGE UMESTO MANASTIRA
Protojerej Dimitrije Fedosihin, 1927. godine
Datum
zatvaranja manastira je 8. decembar 1920. godine. Tog dana na sednici Surskog
oblasnog komiteta Sovjeta, koji je, uzgred, odrzavan upravo u manastirskim
konacima, doneta je odluka da se ukine Surska obitelj. Molba koju su monahinje
podnele Arhangelskom Sovjetu narodne privrede bila je odbijena. Surski manastir
je morao biti unisten upravo zato sto je bio manastir. To se jasno vidi iz
odgovora koji su dobile monahinje (u vezi sa svojom molbom). Evo tog odgovora:
"Sovjetskoj vlasti su potrebni radnici i trudbenici, sovjetska vlast nema
nameru da dozvoli osnivanje isposnicke grupe ljudi koji sebe unistavaju". U
to vreme dominacije ratobornog ateizma masovno zatvaranje manastira sprovodjeno
je sirom Rusije. To se dobro vidi kroz stampu tog vremena. Najcesci razlog
zatvaranja manastira bila je optuzba da su monasi "lezilebovici", tj.
neradnici. Tako je u novinama "Izvestija Arhangelskog gubrevkoma i
Arhgubkoma RKPB"1 za 1920. godinu objavljen tekst Dopisnika ROST-a2 o
likvidaciji manastira u Stavropolju sa veoma karakteristicnim naslovom:
"Dole neradnici". U tom tekstu se kaze da ce u zatvorenom manastiru
biti otvorene jaslice i prihvatiliste za decu bez roditelja. Mora se priznati
da takve zadruge i prihvatilista za nezbrinutu decu nisu bas dugo trajala.
Tako, naprimer, jedna zena koja i danas zivi u Arhangelsku, Tatjana Afanasjevna
Plaskina, u svojim secanjima kaze da su 1920. godine, kada je bio zatvoren
Antonijevo-Sijski manastir Svete Trojice, na njegovoj teritoriji poceli da
smestaju stanovnike okolnih sela. U bivsem manastiru su osnovali zadrugu. U toj
zadruzi, 1924 godine, i rodila se Tatjana Afanasjevna. Prvobitno su zadrugari
ziveli bezbedno i bezbrizno, hleba je bilo dovoljno, tako da su se deca, koja
nisu znala pravu cenu hleba, gadjala komadicima hleba. Ali nije proslo nekoliko
godina, a zadruga je bankrotirala. A jadnim seljacima, jadnim komunarima, bilo
je zabranjeno da napustaju mesto boravka dok ne odrade sve one dugove koji su
se nagomilali u poslovanju zadruge. Tako su bili kaznjeni ljudi koji su
poverovali u lazne revolucionarne parole i obecanja "novoga sveta" u
veoma neodredjenoj "svetloj buducnosti".
Sve to jasno ukazuje na to da
zatvaranje manastira u stvari nije obavljano sa ciljem da se tu navodno smeste
za drustvo mnogo korisnije ustanove sovjetske vlasti. Jednostavno se trazio
bilo koji razlog da se po svaku cenu ukine jedna ili druga obitelj. A sta ce biti
posle izvesnog vremena sa zadrugom ili sa sirotistem, to vise nikoga nije
zanimalo.
Ipak mnogo cesci i strasniji razlog
za zatvaranje manastira je bila optuzba protiv monaha da se bave
"kontrarevolucionarnom aktivnoscu". O tome izrazito svedoce iste novine
"Izvestija Arhangelskog gubrevkoma i Arhgubkoma RKPB" 1920. godine.
Naprimer, u jednom od brojeva za avgust u rubrici "Po selima i
zaseocima" navodi se sledeca zabeleska reportera ROST-a:
"Prelistavajuci izvestaje u novinama o 'tihom i mirnom zitiju' nehotice
dolazis do zakljucka: gde vidis religioznu opstinu, tamo ces obavezno naci
kontrarevoluciju ili gadnu spekulaciju". Optuzba za kontrarevoluciju
dovodila je do veoma ozbiljnih posledica. Strasna je poznata po zlu formulacija
tih godina: "Ako se neprijatelj ne predaje treba ga unistiti". I
unistavali su bez milosti. O tome jasno svedoci veliki broj imena u spisku
novomucenika i ispovednika iz Rusije koji su stradali od ruku bezboznika. Ova
prica je upravo o takvim ljudima. Oni su stradali jer su hteli da spasu
podvorje Surskog manastira od zatvaranja. To podvorje se nalazilo u gradu
Arhangelsku. Zgrada, dvospratnica od crvene pecene cigle, sacuvana je i danas.
Nalazi se u centru Arhangelska na Trgu sindikata. Ukratko bih podsetila na neke
datume i dogadjaje vezane za istorijat tog podvorja.
Gradjenje Surskog podvorja bilo je
dozvoljeno Ukazom Arhangelske duhovne uprave od sedmog septembra 1903. godine.
Prvobitno, Sursko podvorje bilo je drveno i nije imalo sopstveni hram. Svecano
osvestenje nove zgrade Surskog podvorja (od opeke) bilo je 19. oktobra 1907.
godine, a izvrsio ga je, prema blagoslovu episkopa Arhangelskog i Holmogorskog
Joanikija, protojerej Arhangelske saborne crkve Mihajlo Sibircev. Godinu dana
pre tog dogadjaja, u junu 1906. godine, kada je polagan kamen-temeljac za tu
zgradu podvorja, svecanosti je prisustvovao i sveti pravedni Jovan Kronstadski.
On nije mogao da stigne na osvestenje Surskog podvorja, jer je bio bolestan.
Ali je "za svetinju hrama poslao kovcezic sa mostima dvadeset i devet
svetaca i cesticom Krsta Gospodnjeg", kao blagoslov monahinjama i
obitelji. Upravo na dan osvestenja nove zgrade Podvorja sve je to doneo u
Arhangelsk rodjak oca Jovana, svestenik Jovan Ornatski. Nazalost, ta svetinja
je izgubljena u prvim godinama posle revolucije. Arhangelsko-Sursko podvorje je
1913. godine posetila i prepodobna mucenica velika kneginja Jelisaveta
Fjodorovna, koja je osnovala Marto-Marijinsku milosrdnu obitelj u Moskvi. Na
taj nacin u istorijat Arhangelsko-Surskog podvorja je zauvek uslo i svetlo ime
ove velike ruske podviznice. Sudbina Arhangelskog Surskog podvorja od prvih
godina posle revolucije pa sve do nedavno bila je nedovoljno poznata. Ali ako
se o datumu i okolnostima zatvaranja Surskog manastira moze podrobno saznati iz
dokumenata koji se cuvaju u Arhangelskom oblasnom arhivu, to nije slucaj sa
Surskim podvorjem. Mozemo samo da pretpostavljamo da je Sursko podvorje
zatvoreno otprilike u isto vreme kada i manastir, oslanjajuci se na podatke da
je na groblju pored Saborne crkve svetog Ilije sacuvano nekoliko grobova
surskih monahinja. Najznacajniji je jedan od njih koji se nalazi desno od
zvonare. Prema godinama kada su nastali grobovi do njega, moze se reci da je
grob nastao krajem tridesetih ili pocetkom cetrdesetih godina. U istoj ogradi
se nalaze tri groba. Tu su sahranjeni shimonahinja Ioana, monahinja Serafima
(Antonova), kao i monahinja Rafaila (Celouhova). Matuska Rafaila je u Surskom
manastiru bila blagajnica. To poslusanje u Surskom manastiru ona je obavljala
za vreme dve igumanije: Porfirije (Grinjko) i Serafime (Jefimove). Kada je
manastiru zapretilo zatvaranje i tamo bile formirane razlicite radionice gde su
radile sestre, monahinja Rafaila je bila izabrana za predsednika manastirskog
sovjeta. Takodje je radila i kao knjigovodja u Surskoj bolnici. Na molbi
surskih monahinja upucene u Arhangelski gubernijski sovjet narodne privrede
njen potpis stoji odmah ispod potpisa igumanije Serafime. Iako je ta monahinja,
glavna pomocnica igumanije, umrla i sahranjena u Arhangelsku, to bi moglo da
znaci da je Sursko podvorje u Arhangelsku nadzivelo Surski manastir godinu ili
dve i postalo utociste za deo monahinja koje su prognane iz manastira.
Medjutim, mi sada posedujemo nove
materijale koji mogu rasvetliti sudbinu Surskog podvorja u postrevolucione
godine. Na osnovu tih dokumenata vreme zatvaranja znamo sa preciznoscu ne samo
do godine ili dana, vec do sata, kada je to bilo obavljeno. I mozemo navesti
prezimena onih koji su u tome ucestvovali. I da se setimo makar nekoliko imena
ljudi koji su pokusavali da to sprece. Iako je Sursko podvorje bilo zatvoreno
pre vise od osamdeset godina, ocevici tog tragicnog dogadjaja ipak su jos zivi.
Monahinje
fotografija: Jevgenija Krilova
Moram odmah da preciziram: ne radi
se o zivim ljudima, vec o njihovim uspomenama, koje su sacuvane. Znamo za dve
price o zatvaranju Surskog manastira. Treba naglasiti da su to price ljudi
potpuno razlicitih uverenja, koja se ne mogu spojiti kao svetlost i tama. Na
dan zatvaranja Surskog podvorja jedan od njih se nalazio na strani zastitnika
podvorja. Drugi, pak, na strani progonitelja. Imao sam srecu da 1994. godine
budem u gostima kod dve vec stare, duboko verujuce sestre V. K. i K. K. koje su
zivele u Solombalu. Izmedju starinskih stvari sacuvanih u njihovoj kucici bila
je i fotografija protojereja Dimitrija Fedosihina, koji je sluzio u Surskom
podvorju. Na fotografiji je bila i posveta. Otac Dimitrije je poklonio ovu
sliku majci T. tih sestara V. K. i K. K. koja u to vreme vise nije bila ziva.
Ali majcine upecatljive price o zatvaranju Surskog podvorja kceri su dobro
zapamtile i prepricale meni. Pojedina mesta cak od reci do reci. Prema zelji V.
K.i K. K. ne navodim njihova puna imena, a takodje ni ime njihove majke. Mogu
samo navesti da je njihova majka T. pripadala u nasem gradu poznatoj porodici
veletrgovaca i brodovlasnika Makarovih. Ona je sahranjena na Solombalskom
groblju pored crkve Svetitelja Martina Ispovednika u porti, gde su sahranjeni i
ostali clanovi porodice Makarovih. Pocetkom 1920-ih godina majka T. je bila
mlada devojka koja je tek zavrsila gimnaziju. Bila je duboko religiozna. Imala
je sklonost ka monaskom zivotu. Kako je kasnije pricala kcerkama, htela je da
se povuce u Sursko podvorje kao iskusenica. Majka T. je tamo odlazila
svakodnevno. Da stigne na liturgiju, devojka je ustajala u sest ujutru i
pesacila iz Solombale do Surskog podvorja. Treba reci da je taj put trajao vise
od jednog sata. Ali zar je mogla takva sitnica da ometa devojku sa tako
vatrenim srcem i plamenom verom? Nikako.
Svestenik Surskog podvorja, prota
Dimitrije Fedosihin, bio je duhovnik majke T. Zato joj je i poklonio svoju
fotografiju - "na molitveno secanje". Pred samo zatvaranje podvorja
blagoslovio ju je da postane iskusenica. Ali, nije stigla to da ucini...
Monahinje Surskog podvorja su
takodje poznavale i volele majku T. Posebnu ljubav prema njoj iskazivala je
stara monahinja Savatija (u svetu Jevdokija Vasiljeva). Matuska Savatija je
vodila poreklo iz seljacke porodice Novgorodske gubernije. U Surski je manastir
dosla vec kao zena u godinama koja je izgubila supruga i voljenu kcerku. Dugi
niz godina matuska Savatija je imala u surskom manastiru poslusanje da pece
prosfore. Prema secanjima majke T. Savatija je bila "stroga starica, ali
se prema meni odnosila s neznoscu. Verovatno sam je podsecala na kcerku koju je
prerano izgubila. Cak me je i blagoslovila ikonom Cudo Arhistratiga Mihajla u
Honima".
Druga prica o zatvaranju Surskog
podvorja jeste prica nekog L. Jefremenka. To je u stvari veliki clanak koji je
bio objavljivan u pet julskih brojeva "Izvestija Arhangelskog
gubrevkoma" za 1920. godinu. Naslov clanka "Joanitke su isto sto i
kontrarevolucija"3 govori sam za sebe. Autor je bio "borbeni
ateista".4 Tacnije bi ga bilo nazvati "renegat Pravoslavlja".
Jer, sudeci po tome koliko je on precizno citirao Sveto Pismo i koliko je dobro
bio obavesten o zivotu pravednog Jovana Kronstadskog, taj L. Jefremenko je
nekad u skoli izucavao veronauku. Znaci, do izvesnog vremena je verovao ili se
pravio da veruje u Boga, dok nije shvatio da mu se vise isplati da izneveri
Pravoslavlje.
Mozda je L. Jefremenko u prvim
godinama posle revolucije boravio na brodu "Sveti Nikola" koji je
pripadao Surskom manastiru. Zato on u svom clanku (ne navodeci ime broda)
pominje da su na tom brodu radile monahinje. Dosta je dobro znao i istoriju
Surskog podvorja, te navodi u svom clanku citav niz interesantnih cinjenica, na
primer: da je na "projektu te zgrade, koji je arhitekta Jermolin
predstavio 14. jula 1905. godine, Jovan Kronstadski svojerucno napisao: taj
plan odgovara mojoj zelji. Kronstadtski protojerej Jovan Sergejev". Ili o
tome da je plan kamene zgrade podvorja bio odobren od strane gubernatora
Arhangelska Sosnorskog, koga su docnije boljsevici streljali. Mozda se
Jefremenko i susretao sa surskim monahinjama. Zato se u clanku potpuno
neocekivano pojavljuje njegovo secanje na to kako su "monahinje pruzale
hodocasnicima brigu, dobrotu i milosrdje uz zaprepascujucu krotost i
smirenje". Ali to su jedine dobre reci o njima u celom clanku. Sve ostalo
je u tom clanku psovka, kleveta, ostra ironija, tako reci, na granici
bogohulnosti. Kod pravoslavnih ljudi ovaj clanak ne moze da izazove nista drugo
osim opravdanog negodovanja i gadjenja. To je ipak dokument od izuzetne
istorijske vaznosti, jer je autor clanka bio medju onima koji su zatvarali
Arhangelsko Sursko podvorje. I napisao je svoj clanak, sto se kaze, po svezim
tragovima, sa detaljama, pominjajuci imena i prezimena ucesnika dogadjaja.
Clanak je pun vrlo zanimljivih detalja, zahvaljajuci kojima dogadjaj postaje
kao ziv i priblizava se nama. Ne samo to, on je u stvari, prema Bozjem
promislu, nehotice, ispricao o hrabrosti ljudi koji su pokusavali da spasu
Sursko podvorje od zatvaranja. Zato ce se nasa prica o zatvaranju Surskog
podvorja vecim delom bazirati ipak na podacima iz njegovog clanka. Doduse, iz
gore navedenih razloga, cinjenice koje navodi L. Jefremenko necemo da citiramo
prema njegovom tekstu, nego cemo da prepricamo.
ONI KOJI SU USTALI PROTIV
BEZBOZNISTVA
Oblaci
iznad Surskog podvorja poceli su da se gomilaju ubrzo posle 21. februara 1920.
godine, kada je Arhangelsk bio zauzet od strane Crvene armije, pa je umesto
belogardejske vlade u gradu formirana sovjetska vlast. Uskoro su stanovnici
Arhangelska osetili na sebi gvozdenu ruku nove vlasti. Naredbe o
nacionalizaciji, municipalizaciji i konfiskaciji hotela, prihvatilista za
sirote ljude, velikih radnih i stambenih zgrada su u tren pretvorile u
sirotinju mnoge od nekada imucnih gradjana. Jasno je da je slicna sudbina
cekala i Sursko podvorje. Prema recima Jefremenka, "zgrada Surskog
podvorja bila je najbolja u celom Arhangelsku u arhitektonskom i umetnickom
smislu, a takodje i po lokaciji, dimenzijama i vrednosti gradjevinskog
materijala".
Zato su vlasti svaki cas slale
komisije u podvorje, "da se pronadju mogucnosti oduzimanja stambenog
prostora". Zatvaranje manastira i razmestanje na njihovoj teritoriji sve
vise raznih ustanova sovjetske vlasti, koje su izbacivale manastirsku bratiju,
nije bilo nista novo za Arhangelsku guberniju. Upravo tako je zatvoren zenski
Sveto-Trojicki manastir u Senkursku. Od njega su 1919. godine oteli imanja.
Zatim su 1920. godine zatrazili od monahinja da oslobode citav niz prostorija
za zdravstvene i socijalne ustanove. Razume se, tu nije bio kraj zahtevima, pa
se u prostorima Senkurskog manastira naslo sve vise i vise sovjetskih ustanova.
Konacno su se leta 1923. godine u njegovim zidinama s punim stanarskim pravom
razmestili svi organi lokalne vlasti (osim vojnog, privrednog i finansijskog
odeljenja). A monahinje su zivele u zgradi Trojicke crkve, jedine manastirske
crkve gde su se jos obavljala bogosluzenja. Konacno je, 17. juna 1923. godine,
naredbom gubernijskog izvrsnog komiteta Senkurski manastir bio potpuno
zatvoren.
Nema sumnje da je slicna sudbina pretila
i Surskom podvorju. Ipak su sve komisije po pitanju "oduzimanja stambenog
prostora" i ostali ljubitelji otimanja tudjeg imanja morali u toku
nekoliko meseci da odlaze sa podvorja neobavljena posla. I to zahvaljujuci
dvoje ljudi - starijoj sestri (glavnoj) podvorja, navedenoj inokinji Ljubavi
(Kovirjulinoj); a jos vise protojereju Dimitriju Fedosihinu, duhovniku Surskog
podvorja, koji je bio duhovni sin svetog pravednog Jovana Kronstadskog.
Inokinja Ljubav je vodila poreklo iz sela Luhovic Zarajskog rejona Rjazanske
gubernije. Kao devojka od sestnaest godina ona je 1899. stupila u Surski
manastir, i to po blagoslovu pravednog Jovana Kronstadskog. Znaci da je
poznavala bacusku Jovana i bila je njegova duhovna kci. Prema podacima njene
liste napredovanja u poslu5, ona je pre dolaska u Suru zivela u Leusinskom
manastiru. Tamo su se pod duhovnim rukovodstvom pravednog Jovana Kronstadskog i
njegove podviznice igumanije Taisije (Solopove) pripremale monahinje za Surski
manastir.
U Surskom manastiru inokinja Ljubav
je imala poslusanje u radionici sveca i cuvala je riznicu. U njenoj listi
napredovanja u poslu postoji takva karakteristika: "izuzetno dobra i
sposobna". Inokinja Ljubav je 12. juna 1914. godine postala nadzornica
Surskog podvorja. Njena duznost je bila da pomaze rukovodiocu podvorja,
monahinji Serafimi (Jefimova). Tri godine kasnije, 1917, monahinja Serafima je
postavljena za igumaniju Surskog manastira. A za upravnicu Surskog podvorja
bila je odredjena inokinja Ljubav.
Protojerej Dimitrije Fedosihin dosao
je na sever iz Tverske gubernije 1904. godine. Njegovu biografiju slabo
poznajemo. Medju dokumentima iz istorije Surskog manastira koji se cuvaju u
Arhangelskom oblasnom arhivu nema njegove liste napredovanja u poslu. Zato
vecinu podataka o njemu znamo iz prica starih parohijana arhangelskih hramova
V. F. Osipova, S. G. Anenkova, monahinje Elevterije (Nesterjeve). Prema
njihovim pricama, otac Dimitrije je imao veliku porodicu, a svi clanovi te
porodice sluzili su Bogu: neko kao svesteno lice, neko kao monah. Takodje je
poznato da je on tajno primio monaski postrig. Taj postrig je otac Dimitrije
primio po zavetu posto se iscelio od progresivnog gubitka vida, a prema
blagoslovu pravednog Jovana Kronstadskog. Zajedno sa njim monahinja je postala
i njegova zena matuska Varvara. Malo je ostalo starih stanovnika Arhangelska
koji pamte bacusku Dimitrija, ali svi oni njega pominju sa velikim postovanjem.
Neki kazu da je on posedovao dar vidovitosti. Clanica hora Arhangelskog hrama
svih svetih Valentina Fjodorovna Osipova je pricala, pozivajuci se na reci
iskusenice Ane Odincove: "Bacuska, otac Dimitrije, bio je vidovit.
Desavalo se da on ide sa nekim i odjednom odgurne svog saputnika u stranu,
znaci tog coveka ocekuje neko veliko iskusenje".
U grozna postrevoluciona vremena
otac Dimitrije je bio medju onima koji se suprotstavljao talasu
"ratobornog ateizma". Bez straha je govorio svojim parohijanima o
velikoj potrebi da se bezboznicima treba suprotstavljati. Razume se da je
mislio na duhovnu borbu, na ocuvanje vernosti Pravoslavlju, kao i na to da se
moze opstati samo ako smo zajedno. Nije blagosiljao svoju duhovnu decu da javno
nastupaju protiv sovjetske vlasti. Prema recima L. Efremenka, kada je deo
parohijana Surskog podvorja doneo odluku da organizuje litiju protiv
"ratobornog ateizma", otac Dimitrije ih je nagovorio da odustanu od
tog opasnog koraka. Istovremeno se pobrinuo da se oko Surskog podvorja stvori
velika i snazna opstina vernika, sto je pomoglo da se za izvesno vreme odlozi
zatvaranje tog podvorja.
Crkvena opstina koju je on osnovao
uz pomoc igumanije Ljubavi brojala je 4000 ljudi. Spisak ovih ljudi (s imenima
i adresama) koji su smatrali crkvu Surskog manastira za svoju parohijsku crkvu
bio je upucen organima vlasti. Na celu crkvene opstine je bio izvrsni komitet
od 100 ljudi, koji su vodili prota Dimitrije i matuska Ljubav. U komitetu je
takodje bilo dvadesetak sluzbenika razlicitih sovjetskih ustanova. O clanovima
opstine Surskog podvorja se malo zna. Ali, prema secanjima majke T. i veoma
tendencioznim podacima koje navodi L. Jefremenko, ipak mozemo da stvorimo
odredjenu sliku o tome. U crkvenu opstinu su bili ukljuceni predstavnici
intelegencije, radnici , sluzbenici., kao i devojke, poput majke T., sklone
monaskom zivotu i oni koji su zivele skoro seljacki, "u gazdinskoj
kuci", imajuci u gradu pored svojih drvenih kucica povrtnjak i zivinu u
dvorisnoj supi. Bili su u opstini i oni stanovnici Arhangelska koji su bili
proganjani, opljackani i ponizeni od strane nove vlasti. Medju njima su bili i
rodjaci "streljanih, osudjenih, zatvorenih i pod istragom". Bili su
tu i bivsi poslovni ljudi, kao i clanovi njihovih porodica. Naprimer, starac od
75 godina, nekadasnji vlasnik pet kuca, koji se pretvorio u sirotinju bez krova
nad glavom. Poneki od parohijana Surskog podvorja tesko da su mogli tacno
objasniti sta je ono za njih predstavljalo. "Sluzbe su tamo bile posebne.
Kao da su zracile", secala se kasnije majka T. Zahvaljujuci velikoj i
veoma slozenoj crkvenoj opstini, Sursko podvorje je u toku nekoliko meseci bilo
relativno van opasnosti. Ali to nije moglo da potraje. Na vanrednoj sednici
izvrsnog komiteta pocetkom juna 1920. godine bila je razmatrana molba clanova
crkvene opstine Surskog podvorja od 3. juna 1920. koju su oni uputili u
Odeljenje komunalne privrede Izvrsnog komiteta. Kao odgovor na molbu monahinja
da ih ne izbacuju iz zgrade podvorja, Izvrsni komitet je odlucio:
"Proletarijat koji je sada na vlasti ne moze dozvoliti da njegova
ustanova, gubernijski sovjet sindikata, zauzima zgradu koja ne odgovara
njihovim potrebama i visokom rangu". U vezi s tim je bilo odluceno:
"Oduzeti zgradu Surskog podvorja kolektivu verujucih". Ustvari, da se
zgrada otme.
BEZOCNO IZRUGIVANJE
U zgradu
Surskog podvorja su 4. jula 1920. godine prispeli nezvani gosti. Na celu su se
nalazili "predstavnik Komisije Kedrova, drug H. i predgubkomtrud5
Uspenski". Pratili su ih predstavnici radnicko-seljacke inspekcije,
gubkomtruda i gubkomceka.6 Medju tim nezvanim gostima je bio i L. Jefremenko. O
cilju dolaska komisije on govori otvoreno: "Sursko podvorje mora da bude
zatvoreno". A izgovor za to je optuzba clanova te crkvene opstine od 4000
ljudi za "kontrarevolucionu delatnost". Na taj nacin je sudbina podvorja
i njegove opstine bila unapred resena. Upavsi u zgradu podvorja, komisija je
odmah pocela da se ponasa neprijateljski prema monahinjama. Bila je urucena
naredba VCK7 za pretres i hapsenje "podozrivih lica". Na taj nacin
monahinje su unapred bile zigosane kao kontrarevolucionarke. Komisija je
zatrazila da se da na uvid cela dokumentacija podvorja i licna dokumenta onih
koje tu borave. Monahinje i iskusenice su se skupile u velikoj sali na prvom
spratu. Tu je bila ispitana matuska Ljubav, koja je bila upraviteljka podvorja.
Naterali su je da saopsti koliko ljudi boravi u Surskom podvorju. Ispostavilo
se da ih ima 47, ne racunajuci svestenika i djakona. Komisija je zatrazila na
uvid nihova licna dokumenta.
Razume se da je pregled dokumenata
vrsen sa posebnom revnoscu. Pregledavsi dokumenta, clanovi komisije su
ustanovili da od 47 monahinja "samo dve su imale prijavu boravka u Surskom
podvorju, licna dokumenta ostalih monahinja nemaju nikakve veze sa manastirom i
overena su u carskoj policiji, pa nisu cak ni registrovana u miliciji".
Ustvari, nije to bilo nista
neobicno. Jer "imati pravo na boravak" u Surskom manastiru mogle su
monahinje ili iskusenice koje su dobile to pravo prema ukazu Duhovne uprave. U
Surskom podvorju su u to vreme bile samo dve monahinje (pomenuta starica
Savatija i mati Zosima, starica od 78 godina). Od sestara, sredjeni boravak u
manastiru mogla je jos da ima glavna sestra, gore navedena matuska Ljubav.
Ostale monahinje koje su dosle u manastir bez ukaza Duhovne uprave nisu morale da
imaju prijavu boravka u manastiru. Ali, zar su mogli bogoborci da to uzmu u
obzir? Naravno, ne. Ispitivanje matuske Ljubavi se nastavljalo. "Da li
imate registraciju u odeljenju za rad, sto je predvidjeno zakonom o
registraciji svih lica bez odredjene profesije?", pitao je Uspenski.
Naravno, monahinje o takvoj registraciji nisu ni cule. Clanovi komisije su se
ponasali poput vuka u basni: zeleo je po svaku cenu da pojede jagnje, pa ga je
optuzio zato sto je ogladneo, veli: "Kriv si zato sto sam gladan".
Sestrama je bilo receno: "Nepoznavanje zakona nije opravdanje. Vi snosite
odgovornost, kao prvo, za odbijanje registracije i, kao drugo, za nepoznavanje
naredbi sovjetske vlasti". L. Jefremenko je zabelezio da se matuska Ljubav
prestravila kada je to cula. S razlogom! Jer, odjednom su potpuno nevini ljudi
pretvoreni u krivce. Primetivsi kako se matuska Ljubav preplasila kada je cula
neocekivanu optuzbu, clanovi komisije su poceli unakrsno da je ispituju.
- Od cega vi opstajete?
- Crkvena opstina postoji od rada
sopstvenih ruku. Osim sto radimo za sovjetske ustanove, imamo i privatne
poslove, nama placaju brasnom, solju, secerom i drugim namirnicama. Donose nam
da sijemo cebad, da pravimo cipku, strikamo carape, pravimo tepihe, ko donosi,
taj i plati.
- Koliko su donosili?
- Pa mi stalno gladujemo. Za sivenje
i za rad u sirotistima jos uvek nismo placeni.
Na taj odgovor clanovi komisije su
poceli da se izruguju monahinjama. Neko je cak pozeleo da bude duhovit: - A da
vi nemate neke rezerve koje su ostale od vasih dobrotvora Engleza?
Naravno, radilo se o Englezima koji
su bili ucesnici strane intervencije na strani belogardejaca. A optuzba za
saradnju sa njima mogla je u to vreme kostati coveka ne samo zatvora, vec i
glave. Mozemo se samo diviti hladnokrvnosti matuske Ljubavi. Savladavsi strah,
ona je odgovorila:
- Ma kakve rezerve! Boze sacuvaj! Mi
umiremo od gladi.
- A kakve imate veze sa
"drustvom verujucih" koje vas okruzuje i stiti? - bilo je sledece
pitanje.
- Vernici vole nasu crkvu,
sakupljaju se u njoj i mole se - rekla je matuska Ljubav; isto su potvrdile i
ostale sestre
- Recite, uzgred, a zasto vas
izvrsni komitet ima 100 ljudi. Ni manje, ni vise? Zar toliko posla ima u vasem
izvrsnom komitetu? Zar je potrebno 100 ljudi? Kada bi ih bilo svega pet ili
deset, bilo bi ih lako uhapsiti. Ovo je citava ceta. Ne daj, Boze, ako je jos i
naoruzana... - nastavljali su svoja izrugivanje clanovi komisije.
Saslusavanje je trajalo do dva sata
popodne. Za to vreme vest o predstojecem likvidiranju Surskog podvorja se rasirila
po gradu. Evo kako se toga seca majka T.: "Taj dan necu nikada zaboraviti.
Baka i ja smo prale ves. Odjednom je kod nas upala komsinica:
- Brzo! Oduzimaju Sursko!
Potrcasmo tamo. Kad tamo, crkva puna
naroda. Ne daju da se monahinje isteraju".
Kada su i drugi stanovnici
Arhangelska culi da se oduzuma Sursko podvorje, oni su isto pohitali tamo. Do
dva sata popodne podvorje je bilo prepuno ljudi. Prema podacima koje navodi L.
Jefremenko (a u to da su oni tacne citaoci ce se uveriti sami kasnije), u Surskom
podvorju se tada nalazilo oko tri hiljade ljudi. Najvise ljudi, uglavnom
clanova opstine, bilo je u hramu podvorja na drugom spratu. Oni su uputili
predstavnicima vlasti delegaciju koja je prenela molbu da dodju gore k njima.
Prema svedocenju L. Jefremenka, to
sto su videli clanovi komisije u hramu prenerazilo ih je i preplasilo:
"Culi su se jauci, glasovi, buka". Nekako se probivsi kroz gomilu,
"drug H. popeo se na amvon". Uveren u svoju potpunu bezbednost, on se
ponasao drsko i oholo. Zato je "u kratkom i zapovednickom govoru objasnio
odluku vlasti o konfiskaciji zgrade Surskog podvorja, o prinudnom zaposljenju
zena koje su tamo ziveli i o pretvaranju zgrade podvorja u Dvorac rada".
Ali parohijani Surskog podvorja nisu bili spremni da ga daju na izrugivanje
bezboznicima. Iz gomile se culo:
- Sta nameravate da ucinite sa
Surskom crkvenom opstinom?
Odjednom je neko rekao: "Otac
moli za rec".
I na amvon je izasao otac Dimitrije
Fedosihin.
Kako je on slutio da su dani Surskog
podvorja odbrojani, niko ne zna. Da li je on, kao prozorljiv, to predvideo ili
ga je neko upozorio, ne znam. Ali L. Jefremenko saopstava veoma zanimljivu
cinenicu: o vrlo skorom zatvaranju podvorja o. Dimitrije je znao i zato se
danonocno nalazio u hramu. Svaki dan je vrsio bogosluzenje. Ni u pauzama nije
napustao oltar. Mozda je pokusavao umoliti Boga da, ako je Njegova volja, casa
ova mimoidje Sursko podvorje. I spremao se uz molitveni podvig za moguce buduce
mucenistvo. I evo, dodje njegov cas. Gomila parohijana je u tisini cekala sta ce
da im kaze njihov duhovni otac. Imao je sada da izabere: ko je on, "pastir
ili najemnik". A otac Dimitrije je uvek bio i ostao pravi pastir, spreman
da dusu svoju da "za ljude svoje".
Zadivljujuce je to da su sve reci o.
Dimitrija koje je on izgovorio u taj strasni cas sacuvane u clanku
"borbenog ateiste": "Pravoslavni hriscani, s vama sam ziveo, s
vama cu i umreti". I ove reci su razgalile ljude. Culi su se povici:
"Necemo izaci iz ove zgrade, postradacemo svi za nasu veru. Umrecemo,
umrecemo, oce, svi cemo zajedno umreti ovde". I u opstem poviku tih ljudi
spremnih da odu i u smrt, da odbrane Sursko podvorje, izgubile su se pretnje
"druga H." Predstavnici vlasti su se ozbiljno uplasili i hitno
pozvali u pomoc odred VOHR-a.8
Kada su naoruzani ljudi stigli u
podvorje, nastala je prava bitka. Kako se seca majka T., "culi su se
krici, plac, kao da se svet rusio. Ljude su iz hrama izvlacili za ruke i za
noge. U nekoliko kamiona su natrpali uhapsene". Kroz pola sata posto su
stigli 'vohrovci' (oko cetiri popodne), sve je bilo zavrseno. Nad uhapsenim
zastitnicima Surskog podvorja (a medju njima su bile majka T. i njena baka)
odmah je sprovedena istraga.
O tome kako je istraga obavljana
detaljno saopstava L. Jefremenko. Istraga je pocela i zavrsena istog dana, 4. jula.
Da bi se ubrzao rad istrazne komisije, svima uhapsenima je predlozeno da
odgovore na sledeca pitanja: 1. vasa licna dokumenta; 2. gde radite? 3. odnos
prema vojnoj obavezi; 4. zasto ste ovog dana i u ovo vreme izasli s posla? 5.
zasto inace ne radite? 6. od kojih sredstava zivite? 7. zbog cega ste se
okupili u Surskom podvorju? Na osnovu odgovora svi uhapseni su bili
rasporedjeni prema sledecim unapred formulisanim kategorijama: a) ne poseduje
dokumenta; b) lica bez odredjenog zaposlenja; v) radni dezerteri; g) vojni
dezerteri; d) burzuji i spekulanti. Iz navedenog je jasno sa koliko je
predubedjenja vodjena istraga: svi uhapseni su postali
"kontrarevolucionari". Osim toga, na veliku radost istrazne komisije,
medju uhapsenima su otkrili ljude koji su nedavno oslobodjeni iz zatvora, zene
streljanih ili osudjenih belogardejaca, a takodje i lica koja su trazena
"kao predstavnici krupne burzoazije". Zaboravivsi na sopstvenu
bezbednost, oni su takodje dosli da odbrane Sursko podvorje od bezboznika. Na
taj nacin su mogli crkvenu opstinu Surskog podvorja bez posebnih teskoca
optuziti za "kontrarevolucionu aktivnost", uz sve posledice koje iz
toga proisticu.
NEPRAVICNE SUDIJE
Otac
Dimitrije Fedosihin kada je primio veliku shimu; njegova poslednja fotografija
L. Jefremenko je u svom clanku naveo
neke detalje koje pokazuju kako je istraga vodjena i opisao neke od optuzenih.
Evo, stolu za kojim sedi komisija prilazi, uplaseno se osvrcuci, smiren starcic
u staromodnom dugackom kaputu. Nisko se klanja i predstavlja.
- Valjnev, na usluzi.
- Gde radite? Cime se bavite?
- Star sam ti ja, brajko, da negde
radim. Odmaram se, Bogu se molim.
- Imate verovatno kucicu?
Starac tuzno uzdise: - Kucicu? Imao
sam ih pet, pa su oduzete. Sve su oduzeli. Sada, eto, Gospod Bog hrani me gresnog
za moje molitve. Evo, i danas sam dosao da se pomolim, ali su nas opkolili i ne
pustaju kuci. Sve je to volja Bozja.
I ovog siromaha, skoro jedva zivog,
starca od 75 godina, istrazna komisija proglasava za kontrarevolucionara i
salje na prinudni rad.
Evo sluzbenice jedne od sovjetskih
ustanova. Za razliku od starca Valjneva, ona se ponasa veoma hrabro:
- Ako zatvorite crkvu, citav
pravoslavni narod ce ustati u zastitu ponizene vere. Treba da se bojite toga.
Protu makar postedite - hrabro baca ona bezboznicima u lice ove reci.
Odgovaraju joj bezobraznom porugom i
takodje salju u logor. Od uhapsenih zastitnika Surskog podvorja na prinudni rad
je upuceno trista ljudi. Protu Dimitrija Fedosihina su prebacili u zatvor.
Sudbina glavne sestre Surskog podvorja majke Ljubavi nije nam poznata.
Verovatno je i ona bila upucena u logor na prinudni rad. Deo uhapsenih, cija se
krivica komisiji ucinila manjom, proveo je nekoliko dana u zatvoru. Upravo tako
se desilo i sa majkom T. i njenom bakom. U zatvoru su morale da peru ves za
crvenoarmejce. Prvo su oslobodili staricu, a zatim su pustili i majku T.
Imovina Surskog podvorja je bila
konfiskovana. Jefremenko navodi spisak oduzetog: masina za pravljenje carapa,
masina za pranje vesa, sest sivacih masina. Namirnice: sanduk bombona, 2 puda i
5 funti9 caja, 40 pudova brasna, oko 50 pudova krompira, 4 puda soli, vrecu
griza, 7 sanduka paradajza, dve vrece susene ribe, 2 bureta slanog bakalara,
bure meda, kontejner ulja, i oko 20 litara crnog vina. Konfiskovali su i novac
Podvorja - 65.105 rubalja. S obzirom da je 1920. godine Sursko podvorje ostalo
bez ikakvih sredstava, ove zalihe nisu bile velike.
Crkveni predmeti i ikone su takodje
konfiskovani, osim malog broja ikona i knjiga koje su parohijanke stigle
unapred da sklone na bezbedno mesto. Izgleda da je na taj nacin dospela u
grobljansku crkvu u Solombalu knjiga "Cin molebstvija". Na naslovnoj
strani te knjige pise da ona pripada Surskom podvorju. Ostaje nejasno na koji
nacin je spasena hramovna ikona Bozje Majke "Brzoposlusnica", u ciju
cast je i bila osvecena crkva podvorja. Iz referata koji je arhangelski
arhiepiskop Leontije podneo Moskovskoj patrijarsiji saznajemo da su na litiji
organizovanoj u Arhangelsku 1946. godine, medju ostalim ikonama, nosili i tu
ikonu (prema podacima D. Ivanova). Ali, dalja njena sudbina nije poznata.
U kelijama monahinja u podvorju
izvrsen je pretres. Zatim su sa monahinjama i iskusenicama postupili kao sa
robinjama. Prinudno su ih uputili "u biro za radnu snagu, podvrgli
medicinskom pregledu i rasporedili po sovjetskim ustanovama". Neke od njih
su uputili "kao tehnicku snagu" u sirotista i decje domove. One koje
su umele da siju upucene su u fabriku odece, koje su slikale ikone prebacene su
u radionice Uprave sovjetske narodne privrede. A one sestre koje zbog starosti
ili bolesti nisu mogle da rade za sovjetsku vlast pustili su da idu na sve
cetiri strane. Njihova dalja sudbina nije zanimala nikoga.
U zgradu Surskog podvorja koju su
oteli od monahinja smestili su Dvorac rada. U razrusenoj crkvi su napravili
salu za predavanja, u prvom redu ateisticka. Na krovu, umesto porusenih kupola
sa krstovima, istakli su crvenu zastavu. Tako je bila izgubljena jos jedna
svetinja arhangelske zemlje. Nasa prica o tuznoj sudbini arhangelskog Surskog
podvorja je zavrsena. Ali, vredi reci jos o daljoj sudbini nekih ucesnika ovog
tuznog dogadjaja. Zato cu ispricati ono malo sto je poznato o tome, koristeci
secanja raznih lica.
OTAC DIMITRIJE
Na slici
je inokinja Natalija (Ivanova); na poledjini je njenom rukom zapisano: "Ne
trazi od ljudi saucesce, ljudi vole samo sebe. Tvoje nesrece su njima smesne,
nece te nikad shvatiti"
Devojka
T. udala se i prozivela dug zivot. Verovatno zbog neostvarenog sna da bude
iskusenica, nazvala je dve svoje kceri imenima velikomucenica Varvare i
Katarine. Ceo zivot je cuvala secanje na Sursko podvorje i taj strasni dan kada
je ono na njene oci bilo unisteno. Dugi niz godina ona je cuvala nekoliko
dragih i znacajnih svetinja i predmeta koji su joj ostali od Surskog podvorja.
To su bile fotografije oca Dimitrija i ikona u obicnom drvenom ramu "Cudo
arhistratiga Mihaila u Honima", blagoslov matuske Savatije. Pred tom
ikonom ona se svakodnevno molila, takodje i za pokoj njene duse. Sacuvala je
jos nekoliko analava koje su pripadale monahinjama Surskog podvorja. Nazalost,
posle njene smrti kcerke su ove analave spalile, kao stare i nepotrebne.
Otac Dimitrije Fedosihin, koji je
izdrzao svoj rok u logoru na prinudnom radu, vratio se u Arhangelsk. Ovde je on
pokusavao da obnovi crkvenu opstinu Surskog podvorja. Sada vec ilegalno. Zato
je 20. oktobra 1920. godine ponovo bio uhapsen, zajedno sa sestnaest ljudi -
uglavnom su to bile domacice - "zbog sirenja religioznog sujeverja medju
stanovnicima grada". Bio je takodje optuzen za "stvaranje ilegalnog
zenskog manastira". Zato je bio osudjen na tri godine logora. Kada je bio
oslobodjen, vratio se u Arhangelsk i nastavio da duhovno zbrinjava zensku
monasku opstinu. Zna se da je krajem dvadesetih i pocetkom tridesetih godina o.
Dimitrije Fedosihin ziveo u Arhangelsku. Tada je 8. juna 1927. godine potpisao
svoju sliku koju je poklonio bivsoj iskusenici Surskog manastira Mariamni
Kalimovoj. Sudeci prema toj posveti, on je tada sluzio u Vaskresenskoj crkvi,
koja je docnije zatvorena i srusena. Prema podacima koje navodi pravnik T.
Saburova, otac Dimitrije je 1940. ponovo bio uhapsen, zajedno sa jos trideset
sest gradjana Arhangelska. Njih su proglasili za ucesnike
"kontrarevolucione crkvene monarhisticke organizacije koja je stvarala
tajne katakombne crkve i cinila ilegalno monasenje verujucih u tajno
monastvo". Tu "organizaciju" su sacinjavali ljudi koji su
posebno postovali secanje na pravednog Jovana Kronstadskog. Znaci, u to je
vreme postojala tajna zenska monaska opstina u Arhangelsku. U to se vreme u
istoj zatvorskoj celiji sa ocem Dimitrijem nasao bivsi iskusenik Soloveckog
podvorja Sergej Gavrilovic. Prema njegovim recima, o. Dimitrije je u zatvoru
drzao strogi post, tako da u toku cetrdeset dana nista nije jeo. Svoje
zatvorsko sledovanje i ono sto su mu slali davao je ostalim zatvorenicima. O
tome sam takodje cula od bivse clanice crkvenog hora V. F. Osipove.
O daljoj sudbini oca Dimitrija nista
nije poznato. Prema recima V. i K., nije bio streljan, vec je prognan u
Kustanaj, gde se zamonasio i primio veliku shimu. O tome ko i kada preneo T. (i
nekim drugim njegovim duhovnim cedima) njegovu sliku u odeci shimonaha, nema
vise ko da nam kaze. Kao i o tome ko je ta njemu odana duhovna kci koja je
dobrovoljno otisla za njim u progonstvo. Sudbina te zene je tragicna. Na putu
su je uhapsili. Kada je odlezala rok, ona se vratila u Arhangelsk, tamo je
gladovala, stanovala po tudjim kutkovima, nemajuci krova nad glavom. Tek kada
je ta beskucnica i skitnica preminula, ispostavilo se da je bila monahinja.
Osim njenog monaskog imena Nina, o njoj vise nista ne znamo. Na sever se o.
Dimitrije nikad vise nije vratio. Ali je secanje na njega u arhangelskom kraju
zivo i danas. Mozda ce nekada medju imenima svetaca Arhangelske eparhije
pojaviti i ime ispovednika o. Dimitrija Fedosihina.
O tome kakva je bila dalja sudbina
"borbenog ateiste" L. Jefremenka, nista nije poznato. Uostalom, tesko
da je on dobro svrsio, jer je kraj otstupnika od Pravoslavlja u sva vremena bio
slican kraju prvog hristoprodavca Jude.
"DUSU TVOJU CE ANDJELI
PONETI"
Prognane
iz Surskog podvorja, monahinje su delimicno otputovale kojekuda, ostale su bile
uhapsene i proterane. Neke su pak ostale u Arhangelsku zauvek. Kasnije, kada je
bio zatvoren Surski manastir, nekoliko njegovih monahinja su takodje presle u
nas grad. Prema pricama starih stanovnika grada, tu je zivelo oko trideset
surskih monahinja i iskusenica. U pocetku one nisu imale krov nad glavom i
strasno su gladovale. Onda je parohijanin Sveto-Ilijinskog hrama (koji je posle
rusenja saborne crkve 1930. godine postao glavni hram grada Arhangelska),
"starac Vasilije", primio nekoliko monahinja k sebi u kucu. Moramo
reci da se pod imenom "starca Vasilija" krije blistava licnost kraja
19. veka, poznati arhangelski dobrocinitelj Vasilije Osipovic Rahov. Za svoj
milosrdni postupak platio je glavom: na smrt su ga prebili kamenicama
huligani-bezboznici. Njegov grob je sacuvan, cesto ga posecuju parohijani
saborne crkve koji cuvaju secanje na tog coveka. Bivse surske monahinje ziveli
su uglavnom na periferiji grada, u takozvanoj trecoj pilani. Neke od njih su
radile u hramovima Arhangelska. Tako su sestre Ana i Evstolija Odincove, kao i
inokinje Glafira i Agnija (njihova prezimena ne znamo) radile pri hramu Svih
Svetih. U horu Sveto-Ilijinskog hrama je pevala inokinja Natalija (u svetu je
bila Jevdokija Lavrentjevna Ivanova) koja je dosla u Surski manastir nedugo pre
njegove likvidacije. Zbog glasa koji je neobican za zenu ona je dobila nadimak
Natalija-bas. Poput pustinjaka iz starih vremena, monahinja Natalija je vodila
zivot podviznice, pun odricanja. Sudeci po recima onih koji su poznavali
matusku Nataliju, ona je imala dar predskazanja. Poznato mi je jedno
predskazanje koje je ona ucinila pokojnoj monahinji Elevteriji (Neverova):
"Niko te nece oplakati. Dusu pak tvoju ce andjeli poneti". Posto sam
poznavala matusku Elevteriju u toku osam godina, mogu potvrditi da se prvi deo
prorocanstva skoro do tacnosti ostvario. Posle smrti inokinje Elevterije,
parohijanke saborne crkve su uzimale pesak sa njenog groba i, kako je govorila
matuska Elevterija, "po veri njihovoj Gospod im je davao isceljenje".
Posto su bile lisene duhovne brige
o. Dimitrija, sestre Surskog manastira su takodje pokusavale da sacuvaju
monasku opstinu. Poznato je da su se povremeno okupljale, molile se zajedno i
pevale duhovne pesme. Prenosile su svoje isposnicko iskustvo na one koji su
hteli da ga prihvate. Upravo tada je njih upoznala mlada devojka Anastasija
Aleksandrovna Neverova. Pre toga je bila iskusenica u drugoj tajnoj zenskoj
monaskoj opstini. Na celu te opstine je bio prognanik jeromonah Ignatije, vise
poznat u nasem gradu kao vidovit i jurodivi. Krajem cetrdesetih godina on je
napustio Arhangelsk. Tada se Anastasija priblizila bivsim surskim sestrama.
Zato nju mozemo smatrati nastavljacicom monaskih tradicija surskih monahinja.
Kasnije, 1966. godine, posto je skoro cetrdeset godina provela kao iskusenica,
Anastasija Neverova je postala monahinja Elevterija. Secanje na svoje duhovne
rukovodioce ona je cuvala ceo zivot. Takodje i neke predmete i fotografije koje
su njima pripadali. U svojem jedinom intervju, datom pola godine pre smrti
1977, dok se takoreci polako gasila, monahinja Elevterija je iznela ne mnogo,
ali veoma dragocenih podataka o nekima od tih monahinja. Izmedju ostalog i o
monahinji Nataliji, koju je posebno postovala. Vise puta smo culi od nje:
"Uvek pominjem monahinju Nataljusku. I ti je pominji". Svoj spomenar,
gde su bila imena surskih sestara koja je ona poznavala, mati Elevterija je
ostavila jednom od svestenika saborne crkve da i posle njene smrti secanje na
njih ne bi prestajalo. Poslednje od surskih sestara koje su zivele u
Arhangelsku preminule su sedamdesetih godina u dubokoj starosti. Naprimer,
iskusenica Ana Odincova dozivela je devedeset godina, a monahinja Savatija
devedeset sest godina.
DA LI CE VASKRSNUTI PODVORJE?
Zgrada Surskog podvorja sacuvala se
do nasih dana. Sada su tamo smestene razne vojne organizacije. Cak i
obezlicena, bez kupola i krstova, ona cuva ostatke nekadasnje lepote i velicanstvenosti.
Ali s godinama se sve vise i vise ruinira. Tu i tamo na krovu nice trava. Zbog
vlage se ruse zidovi od opeke. Jos strasnije Sursko podvorje izgleda iznutra.
Ne moze se bez dusevnog bola gledati u tavanice, koje su trule, prokisnjavaju i
prete da se uruse. Posebno u onom delu zgrade gde su na mestu leve pevnice
"borbeni ateisti" napravili klozet. Sta moze biti tuznije nego izgled
hrama ili manastira koji je izvrgnut ruglu?
Ali dolaze u secanje reci
Jevandjelja: "I svetlost u tami sveti, i tama ga nece obuzeti" (Jn.
1,5). Sada smo svedoci preporoda Pravoslavlja u nasoj zemlji. Mogucno je da ce
po primeru mnogih renoviranih ruskih hramova i manastira zivot biti vracen i u
Sursko podvorje. Na sednici rukovodstva vojnog tuzilastva Arhangelska i Arhangelske
eparhije razmatrano je pitanje o postavljanju na zgradu Surskog podvorja kupola
sa krstovima. Mozda ce to biti pocetak vracanja Surskog podvorja Pravoslavnoj
crkvi i obnove monaskog zivota u njemu. Ali da bismo u potpunosti vratili ono
sto smo izgubili, treba da saznamo i da shvatimo sta smo to izgubili. Treba se
setiti onih ljudi koji su izabrali da istrpe bilo koje progone, ali nisu izdali
Pravoslavlje, nisu dali svoje ikone bezboznicima na porugu. Prema recima
Njegove Svetosti Patrijarha Aleksija II, sada je "glavna prepreka u
gubitku spone izmedju sadasnje generacije hriscana sa generacijom novomucenika
ciji je podvig svedocanstvo o Hristu i primer bitisanja u Duhu Svetom, koji
mora postati osnov zivota nase Crkve u 21. veku". Da bi se ponovo stvorila
ta veza, mi se sada i vracamo sudbinama ispovednika Pravoslavlja. Takvih
ispovednika, kao sto je o. Dimitrije Fedosihin, inokinja Ljubav i oni neznani
ljudi sto su nekada, daleke 1920. godine, hrabro ustali na zastitu svoje
svetinje - Surskog podvorja. Zelimo da verujemo da cemo njihovim primerom,
njihovim molitvenom zastitom, i mi umeti da dostojno prodjemo kroz sva
iskusenja naseg ovozemaljskog zivota, da nepokolebljivo sacuvamo u srcima
Pravoslavnu veru.
Mucenici Gospodnji, molite Boga
nasega i izmolite nasim dusama mnogo milosti i ociscenje mnogih nasih
sagresenja, molimo vas! (Oktoih, stihire na stihovnje u ponedeljak uvece, glas
8).
Monahinja Jefimija (Pascenko),
Arhangelsk
prevod sa ruskog jezika: Andrej
Tarasjev
objasnjenja u fusnotama i kompjuterska
obrada teksta: Olga Kirilova
1 Gubrevkom je tipicna tadasnja
skracenica koja oznacava Gubernijski revolucioni komitet; Arhgubkom je
skracenica koja oznacava Arhangelski gubernijski komitet; Gubernija je
administrativna teritorijalna jedinica u ondasnjoj Rusiji; RKPB - revoluciona
komunisticka partija boljsevika.
2 ROSTA - Ruska telegrafska agencija
3 Joanitima su prezrivo nazivali
sledbenike i postovaoce svetog pravednog protojereja Jovana Kronstadskog
4 "Borbeni bezboznici" -
Savez borbenih bezboznika je masovna dobrovoljna organizacija radnika SSSR koja
je postojala od 1925. do 1947. godine. SBB je kao zadatak postavio idejnu borbu
s religijom u svim njenim manifestacijama, te formiranje kod radnika naucnog
pogleda na svet. SBB je objedinjavao radnike, seljake, skolsku omladinu,
intelektualce. Njegove osnovne organizacije su postojale u fabrikama,
preduzecima, kolhozima i skolskim ustanovama. Pocetkom 1941. g. u redovima SBB
nalazilo se vise od 3,5 miliona radnika 100 naroda i narodnosti. Broj osnovnih
celija je dostigao 96 hiljada. Godine 1947. funkcije propagande
naucno-ateistickih znanja bile su prenete na novoformirano Savezno drustvo
"Znanje"
5 Dobila je radnu knjizicu
6 Predgubkomtrud - predsednik
gubernijskog komiteta rada
7 Gubkomceka - gubernijski komitet
vanredne komisije. Odsek po zlu poznate takozvane CK, bukvalni prevod
"vanredna (rus. crezvicajnaja) komisija za borbu protiv kontrarevolucije i
sabotaza", koja je vrlo cesto po kratkom postupku kaznjavala gradjane
(izgovara se "ceka" po izgovoru odgovarajucih slova, otuda i imenica
"cekista", kao u srpskom "udbas"). Kasnije se CK pretvorila
u GPU, pa u NKVD (Narodni komitet unutrasnjih poslova), a zatim i u KGB
(Komitet drzavne bezbednosti); nista manje od "cekiste" postala je
deo svoga vremena imenica "kagebeznik" ili "gebeznik")
8 VCK - Opsteruska (rus.
vserosijskaja) vanredna komisija
9 VOHR - naoruzano obezbedjenje
(rus. vooruzonaja ohrana), odgovarajuca imenica je "vohravec" ili
"vohra")
10 Mere za tezinu: pud = 16 kg; funt
= 409 g
0 коментара:
Постави коментар