POUKE STARCA KLEOPE
Koliko je vrsti patnje u svetu?
Dve vrste: telesna patnja i moralna
patnja, to jest dusevna, kao griza savesti, tuga, ocaj, sumnja, gnev, mrznja,
itd. Ljudske patnje se mogu podeliti jos na dva dela: jedne radi ispravljanja i
preciscavanja dobrih i druge radi kazne i zaloga vecne osude zlih
("Putevoditelj propovednika" od dr. K. Kiriceskua i svest. K.
Nazarija, str. 291-293).
Zasto ima toliko patnje na zemlji?
Pravedni Jov veli: Covek se radja za patnju (Jov,
5, 7). A Sveti Pavle veli da je sva tvar u patnji (Rim. 8, 21). Patnje u svetu
su posledice greha (Jov. 4, 8; Ps. 7, 14-16; Price 22, 8; Jer. 4, 18). Patnje
su kazne za grehe (Lev. 26, 24-28; 2. Sam. 7, 14), ali ako budemo primili sve
patnje sa trpljenjem i blagodarnoscu, donece nam veliku duhovnu korist za
spasenje duse. Uglavnom vidimo da
kako se mnoze gresi i zla na svetu, tako se mnoze patnje, to jest glad,
zemljotresi, ratovi, svakovrsne bolesti i smrt. Briga nas hriscana jeste da
napustimo grehe, da se stalno mirimo sa Bogom i da imamo strah Bozji, smirenje
i trpljenje, i tada ce se sve nase patnje umanjiti, i bice nam od velike
koristi za spasenje.
Da li je patnja zalog vecnih muka
ili ispastanje grehova? Koji je smisao i cilj patnje?
Cilj patnje za hriscane jeste jedan
jedini: ispastanje grehova na zemlji kroz svakovrsne bolesti, nevolje i bolove,
radi ociscenja i spasenja duse. Za zle, koji ne zele da se poprave, da se
pokaju, patnja sa zemlje ostaje kao zalog vecnih patnji. A za one koji primaju
od Boga patnju sa trpljenjem i sa blagodarnoscu i obracaju se na pokajanje,
patnja, ma koje vrste bila, najbolji je nacin za ispravljanje i ispastanje
grehova, izbavljajuci ih ovim vecnih muka.
Vidimo da su koji vise pate na
zemlji vise pomireni sa svojom savescu, bolji, smireniji, jaci u iskusenjima,
blizi Bogu, i spasavaju se lakse, kao pravedni Jov, ubogi Lazar, Sveti
apostoli, mucenici, prepodobni, i toliko drugih. A koji zive dobro - zdravi su,
poseduju imovinu i sve sto zele na zemlji, ali su obicno slaboverni, nemilosrdni,
tirani, lakomi, egoisti - boje se smrti i umiru u teskim gresima, na vecnu
osudu.
Patnja je odozgo odredjena radi
spasenja, radi iskusavanja, radi oprastanja grehova i radi duhovnog uzrastanja.
Samo ako je primamo s blagodarnoscu, kao iz Bozje ruke, kao sto kaze i prorok
David: Tvoj zezal i tvoja palica utvrdise me (Ps.
22, 5). Dakle, zezal i palica patnje tese dobre i vernike, pospesuju ih u
dobrim delima, ciste od grehova i udostojavaju ih veceg venca i nagrade na
nebu. A za zle zezao patnje je poziv na pokajanje, kazna na kaznu i zvale u
ustima, jer ne zele da se priblize Gospodu (Ps. 31, 10).
Kako treba da podnosimo bolest,
nepravdu, ukor, siromastvo i ma koju vrstu patnje na zemlji?
Najpre da imamo veru da nam je
patnja, ma koje vrste bila, odredjena od Boga, Oca naseg nebeskog, na spasenje,
a ne na vecnu osudu. Zatim, treba patnju da primamo sa trpljenjem i sa
blagodarnoscu. A nase trpljenje treba da bude udruzeno sa poboznoscu i
uzdrzanjem (2. Pt. 1, 2-7), da bude udruzeno s radoscu (Kol. 1, 11) i nadom.
Trpljenje u patnji pospesuje se u
nama kroz molitvu, kroz ispovest i Sveto pricesce, kroz citanje Svetih knjiga,
kroz razmisljanje o stradanjima Gospoda naseg Isusa Hrista i svih Njegovih
svetitelja, kroz posecivanje onih sto su u patnjama tezim no sto su nase i kroz
razmisljanje o vecnom blazenstvu u raju. Jer drugoga puta za spasenje nema do
samo kroz krst, kroz patnju, kroz trpljenje i zrtvu, kao sto kaze Spasitelj: Trpljenjem svojim spasavajte duse svoje (Lk. 21, 19). Ko pretrpi
do kraja, taj ce se spasti (Mt. 24, 13).
Zbok kojih uzroka pate nevina deca?
Koje grehove ona ispastaju?
U Izlasku citamo: Bog je revnitelj, koji pohodi grehe otacke na sinovima do
treceg i do cetvrtog kolena (Izl. 20,
5). I opet: Bog pohodi grehe otacke na sinovima i na sinovima sinova do
trecega i do cetvrtoga kolena (Izl. 34,
7; Pon. zak. 5, 9; Ps. 36, 28; 108, 13; Isaija 14, 21). Veliki prorok Jeremija
veli:Cinis milost na tisucama, i vracas za bezakonje otacko u nedra sinovima
njihovim nakon njih (Jer. 32, 18; Broj. 14, 18; Jov. 5, 4; 21, 19; Isaija 13,
16). Prorok Isaija veli: Pripravite pokolj sinovima za bezakonje otaca njihovih(Isaija 14, 21).
Znaci, iz ovih svedocenja Svetoga
pisma moze se dosta jasno pojmiti zboj kojih uzroka pate nevina deca i cije
grehe ona ispastaju.
Kako Crkva ublazava ljudsku patnju i
kakvu duznost ima hriscanin prema onima sto su u patnji?
Crkva ublazuje i isceljuje patnje
ljudi raznovrsnim molitvama Preblagom Bogu (Pon. zak. 4, 29-31; 2. Dnev. 7, 13,
16; Ps. 33, 17; 49, 15-16; Isaija 19, 22; Jk. 5, 14). Crkva je odredila razne
molitve za ublazavanje patnje. Najznacajnija molitva i sluzba za bolesne jeste
tajna Svetog jeleosvecenja, kao i razne molitve za zdravlje.
Hriscanin ima veliku duznost prema
onima u patnji, da im pomaze po svojoj moci, kako materijalnim sredstvima, kao:
odecem, hranom, ugoscavanjem, negovanjem, novcem itd., tako i duhovnim
sredstvima, kao: molitvom za bolesnike, bodrenjem duhovnim recima, samiloscu,
tesenjem itd., kao sto nas uci Sveti apostol Pavle, koji veli: Radujte se sa radosnima, i placite sa onima koji placu (Rim.
12, 15).
Sta poimamo pod iskusenjima i zasto
je covek ostavljen da bude iskusavan?
Iskusenja su provere koje dolaze
coveku od djavola i od njegovih slugu, zlih ljudi (Jk. 1, 13; Mt. 4, 1; 16, 23;
Mk. 8, 33; 1. Kor. 7, 5; 2. Kor. 11, 3; 1. Sol. 3, 5). Bog je dopustio da covek
bude iskusavan radi provere ljubavi prema Bogu (Pon. zak. 8, 2), radi provere
nase pokornosti (Pon. zak. 8, 2), radi provere nezeljenja dobiti (Jov. 1, 9;
12). U stvari, iskusenja uvek odgovaraju slabostima ljudske prirode. Jacima u
veri odredjuje Bog teza iskusenja, da bi uznapredovali u svetosti i da bi se
udostojili vecih venaca. A slabijima u veri i trpljenju odredjuje Bozanski
Promisao laka iskusenja, da bi ih mogli savladati i da ne bi ocajavali.
Evo sta kaze Sveti apostol Pavle: Drugo vas iskusenje nije snaslo osim covecijega; veran je
Bog koji vas nece pustiti da se iskusavate vecma nego sto mozete, nego ce
uciniti sa iskusenjem i kraj, da mozete podneti (1.
Kor. 10, 13). Isto to kazuje i prorok David: Gospod
nece ostaviti gresnicki skiptar nad pravednickom sudbom do kraja, da pravednici
ne bi pruzili svoje ruke na bezakonje (Ps. 124, 3). Pravedni Jov kaze da
su vernici optereceni raznim iskusenjima po dopustenju Bozijem (Jov. 7, 8; Jk.
1, 2; 1. Pt. 1, 6). Ali nikada Bog ne dopusta na izabrane iskusenja preko
njihovih moci.
Koji su istinski izvori iskusenja?
Tri su izvora iskusenja: pohota
telesna, pohota ociju, nadmenost zivljenja, kao sto kaze Sveti apostol i
jevandjelist Jovan (1. Jn. 2, 16); ili: "Ljubav prema uzivanjima,
slavoljublje i srebroljublje, iz kojih se radja svako zlo", kao sto kaze
Sveti Jovan Damaskin (Dobrotoljublje, tom IV, str. 188). Sa ove tri vrste
iskusenja pokusao je satana da kusa i Hrista (Mt. 4, 2-11).
Koji su neprijatelji sto ratuju s
nama i kusaju nas do smrti?
Tri su neprijatelja sto ratuju sa
nama i kusaju nas do smrti: djavo, svetovna uzivanja i telo. Sva ta tri
neprijatelja ratuju sa nama svakovrsnim iskusenjima i malo je hriscana koji
uspevaju, darom Hristovim, da izadju kao pobednici u borbi sa iskusenjima i
uzivanjima ovoga veka. Jer ako Gospod ne sacuva grad, uzalud bi se trudili (up.
sa Ps. 127, 1), veli Duh Sveti kroz usta Psalmopevca. Ali, posto nam pomaze
Spasitelj, "niko nece pokvariti nas grad" (Antifon 3. glasa).
Koja su najveca iskusenja preko
kojih ratuju s nama ta tri neprijatelja nasih dusa?
Djavo, izvor svekolikog zla, kusa
nas osobito mislima neverovanja, hule, sumnje, beznadja, gordosti i taste
slave; a posredno djavo nas kusa kroz ljude sa mislima gordosti, taste slave,
gneva i razvrata; srebroljubljem, lakomoscu za imovinom, zaviscu, svadjom,
osudjivanjem, jezicavoscu i drugim. Kroz telo djavo nas kusa lenoscu,
stomakougadjanjem, pijanstvom, razvratom, klonuloscu volje, neosecanjem srca,
uninijem i drugima ove vrste.
Sa koliko je strana kusan hriscanin?
Po svedocenju Svetoga Meletija
Ispovednika, djavo kusa hriscanina sa osam strana, i to:
Odozgo nas kusaju kada se
prinudjavamo na podvige i vrline preko nasih moci. To jest post do iznurenja,
prekomerni trud tela, svenocno bdenje i druga dobra dela, koja jedva dostizu
savrseni.
Odozdo nas djavoli kusaju klonuloscu
i lenoscu u tvorenju dobrih dela, i tako nam slabi volja, razum, griza savesti,
muzevnost i postojanost u duhovnoj borbi.
Sleva nas djavoli kusaju svakovrsnim
telesnim strastima: pijanstvom, lakomoscu, tvrdiclukom, gnevom, mrznjom,
osvetom i svakovrsnim telesnim i dusevnim zlobama. Nazivaju se tako zato sto
dolaze neposredno od djavola, i svako lako uocava zamke lukavoga.
Sdesna nas djavoli kusaju tananim,
tesko razabirljivim i vrlo teskim za prepoznavanje i porazavanje dusevnim i
razumskim strastima, kao sto su: gordost, nadmenost, umisljenost, tasta slava,
osudjivanje drugih, bunt uma, neposlusanje, egoizam, jeresi, sekte, preveliko
uzdanje u milost Boziju, visokoumlje, hula, sumnja, neverovanje, snovi,
vidjenja, vracanje i druga. Ove strasti, imajuci u osnovi gordost, zbog koje je
Lucifer pao u ponor, vrlo su tesko prepoznatljive i isceljive.
Spreda nas kusaju i smucuju djavoli
prividjanjima onoga sto je buduce, to jest bacaju nas u brige, u sumnje o
drugima i u prekomocne telesne trudove za "sutrasnji dan", kao da Bog
ne vodi brigu o nama celoga zivota. Iskusani ovim mislima sabiru imovinu za
starost, trude se samo za ovaj zivot, boje se da nece imati sta da jedu i piju,
pobacuju svoju decu, svadjaju se za imovinu, velike su tvrdice i ljubitelji
novca, ne cine milostinju i egoisti su.
Sledja nas djavoli kusaju
podsecanjima na grehe i strasti koji su vladali nama u mladosti, podsticuci nas
da ih ponovo ucinimo. Jer nas djavoli podsecaju na osobe sa kojima smo gresili,
na mesto na kojem smo gresili, na uzroke grehova koji su vladali nama.
Podsecaju nas na one sa kojima smo bili zavadjeni, na reci kojima su nas
ljutili, da bismo ponovo poceli da ih mrzimo; podsecaju nas na telesne grehe
koje smo ucinili, na lica koja su nas sablaznila, na pijanstva i druga zla iz
proslosti.
Iznutra, to jest iz srca, kusaju nas
nevidljivi neprijatelji svim strastima koje vladaju srcem, kao: gnev, zloba,
pohota, osveta, okamenjenost, zavist, gordost i ostalo, kao sto kaze Spasitelj: A sto izlazi iz srca, ono pogani coveka. Jer iz srca izlaze
zle pomisli, ubistva, blud, lazna svedocenja, hule... (Mt.
15, 18-19). Zbog toga se i prorok David moljase govoreci: Boze, sazdaj u meni cisto srce, i duh prav obnovi u meni (Ps. 50, 10).
Spolja nas kusaju i porazavaju
djavoli kroz pet cula, koja su prozori duse. Osobito kroz vid, sluh i jezik. O
iskusenjima sto ulaze u srca kroz cula cujemo proroka Isaiju gde kazuje: Gospode, smrt je usla kroz prozore nase. O
ocima veli Spasitelj: Svaki koji pogleda na zenu sa zeljom za njom, vec je ucinio
preljubu sa njom u srcu svome (Mt. 5,
28). A o jeziku cujemo apostola Jakova gde kazuje: Ako neko u reci ne gresi, taj je savrsen covek, mocan je
zauzdati i sve telo (Jk. 3, 2).
Eto, dakle, da sa svih strana djavo
baca strele iskusenja na nas, trazeci da nas rani gresima i da nas odvuce u
pogibelj. Ali mi smo duzni da ispovedimo sva zla umovanja duhovniku i da
odagnamo od sebe djavolova iskusenja molitvom, postom, smirenjem, cuvanjem uma
i citanjem poboznih knjiga. Ali ako se ipak strele iskusenja ne udaljuju od
nas, znak je da su koreni strasti zivi u nasem umu. Znak je da jos nismo cisto
ispovedili misli, i izdjikao je greh u nama. U tom slucaju potrebna je vrelija
molitva, sa suzama i postom, dok ne prognamo greh koji vlada nad nama (Prema
"Nevidljivoj borbi", od Svetog Nikodima Svetogorca, izdanje 1937.,
str. 82).
Koja su iskusenja najteza za
prepoznavanje i porazavanje?
Najteza su za prepoznavanje i
porazavanje razumska iskusenja duse, to jest: misli hule, sumnje u veri,
ocajanja; zatim iskusenje umisljenosti, visokoumlje o sebi, uzdanje u sebe i
drugo. A od telesnih iskusenja najteza je za porazavanje i najopasnija misao razvrata,
zato sto je vezana za prirodu, za telo. Zatim, zato sto onoga koji se gordi u
sebi Bog ostavlja da padne u razvrat. Zbog toga nam Sveti Oci zapovedaju da
bezimo od svake prilike za razvrat, od svake telesne misli, pre nego sto
postane greh; da se klonimo svake osobe koja nas sablaznjava i gura u uzasni
greh razvrata.
Zbog cega ima satana toliko mrznje
prema coveku i zbog cega mu Bog dopusta da iskusava i prelescuje grehom Njegovu
tvorevinu?
Satana nema moc i razdresenje da
vlada, da obmanjuje ili da prinudjava covekovu volju na greh. On ga samo kusa
svakovrsnim majstorijama, prividjanjima, prisecanjima, mastarijama, culima,
slabostima prirode, uzivanjima, mislima. Satana se nikad ne pokazuje coveku
otvoreno, ne razotkriva se neposredno kao neprijatelj covekov. Nego ratuje s
njim skriveno, posredno ili kroz zle ljude, koristeci svakojake djavolske
majstorije, da ne bude razotkriveno da on sam zeli nas pad i nasu pogibelj.
On se naziva kusacem i ocem lazi
zato sto nas kroz iskusenja i lazljive zamke navlaci na greh. Satana samo
pokusava da prisili nasu volju, raspiruje telesne i dusevne strasti i nagone
nase prirode, stvara prilike za greh, stalno nas podseca na nase padove, ali
nema od Boga dopustenje i razdresenje da nas primora na greh, jer tada ne bismo
imali nikakvu krivicu, nikakvu osudu, i niko se ne bi spasao njegovih zamki.
Medjutim, ako covek slabi u volji i molitvi, ako se nasladjuje djavolovim
mamcima i prihvata greh, tada nije kriv djavo, nego covek.
Zbog toga je coveku odredjen andjeo
cuvar, da bi mu pomagao, data mu je blagodat Svetoga Duha da ga krepi,
odredjena mu je Crkva, ispovest, to jest banja ociscenja grehova, i duhovnik da
ga razdresava i da ga savetuje. Zbog toga mu je odredjena nagrada, ako porazi,
ili osuda, ako je porazen. Bog je dopustio djavolu da kusa coveka, da bi coveka
ojacao u veri, da bi covek polozio svu nadu spasenja samo u Boga, a ne u svoje
moci, i da bi covek vernik sabrao vise plate kod Boga. Bog ostavlja satanu da
kusa coveka, ali nikada ne dopusta djavolu da ga kusa iznad moci njegove vere
(1. Kor. 10, 13). Samo gordoga i nevernika ostavlja Bog da bude kusan od
djavola preko svojih moci, da bi ga smirio, i da bi trazio pomoc od Boga i od
Njegovih sluzitelja. Medjutim, coveku je data moc da se usprotivi djavolu, da ga
porazi i da ga odagna od sebe (Ef. 6, 11; 6, 16; Jk. 4, 7; 1. Pt. 5, 9).
Koja su najvaznija oruzja kojima
porazavamo djavolova iskusenja?
Ima dva najmocnija oruzja kojima
porazavamo sve zamke i iskusenja djavolova. Prvo je Sveta molitva, i zatim -
smirenje.
Mi se neprestano molimo Ocu
nebeskom, govoreci: I ne uvedi nas u iskusenje, no izbavi nas od zloga (Mt. 6, 13). To jest istemo od Oca da nas ne ostavi u
iskusenjima iznad nasih moci i da nas izbavi od svih djavolovih zamki punih
lukavstava. Dakle, u bilo koje vreme iskusenja treba da se molimo postojano, sa
suzama, s postom i sa skrusenoscu srca. Sveti Oci nam preporucuju da stalno
kazujemo Isusovu molitvu, osobito u vreme iskusenja, jer Ime Gospoda kao mac
vadi iz nasih srca i iseca neprijateljeva iskusenja.
Drugo vrlo snazno oruzje protiv
djavolovih iskusenja jeste smirenje. »uj sta veli David: Bih ponizan, i spase me (Ps.
114, 6). Kada smo okruzeni iskusenjima i strastima, smirimo se iz srca, to jest
smatrajmo se najvecim gresnicima, govoreci da smo zbog nasih greha i nase
gordosti kusani, i tada ce djavo pobeci od nas, jer neprijatelja najjace sazize
smirenje, molitva sa suzama i post.
Druga oruzja u vreme iskusenja jesu:
"muzestveno trpljenje iskusenja, cesto ispovedanje misli, citanje svetih
knjiga, izbegavanje razloga za greh, Sveto Pricesce, tihovanje, odricanje od
zemaljskog i drugo".
Koje su koristi od iskusenja u nasoj
borbi s neprijateljem djavolom?
Prva je korist sto se bez iskusenja
i bez borbe sa iskusenjima ne mozemo spasti, niti imamo zbog cega da budemo
krunisani pobednim vencem. Bez iskusenja i duhovne borbe nije moguce spasenje
duse. Zbog toga kazivase jedan otac u pustinji: "Ukloni iskusenja, i niko
se od ljudi nece spasti" (Otacnik, izdanje 1930.).
Zatim, iskusenja nas privikavaju na
majstorstvo duhovne borbe, kale nas u zivotu, pomazu nam da dusevno uzrastamo.
Iskusenja nam pospesuju veru, poucavaju nas i primoravaju da se vise molimo, da
budemo budni i trudoljubivi u crkvi, u postu, u citanju poboznih knjiga;
iskusenja nas salju cesce na ispovest, na trazenje saveta i na Sveto pricesce.
Iskusenja nas smiruju, pokazuju nam koliko smo slabi i nemocni kada smo sami.
Iskusenja pospesuju nase strpljenje, molitvu, suze, smirenje i veru.
Eto smisla, cilja i koristi od
iskusenja na zemlji.
Oce Kleopa, sta je vradzbina i
koliko je vrsti ima?
Pod recju vradzbina poimamo
prizivanje demonske sile, umesto Boga, na pomoc coveku, u cilju ispunjavanja
pojedinih ljudskih zelja. Vradzbinu su upraznjavali i u jevrejskom narodu u
vreme Starozavetnoga zakona, i kod hriscana u Zakonu blagodati, nazalost, do
nasega vremena. U Starom zakonu trazio je djavolovu pomoc, obracajuci se
vracari, car Saul, zbog cega je bio strogo kaznjen od Boga. Vracar je bio i
Valaam.
Po ucenju Svetoga Nikodima
Svetogorca, vradzbina se deli na vise delova, i to:
Sama vradzbina, pod kojom se
podrazumeva prizivanje djavola, da bi otkrili ljudima skrivena blaga,
izgubljene predmete i drugo slicno.
Gatanje, druga vrsta vradzbine,
kojim pojedini ljudi pretskazuju buduce preko crta sa dlana, sto se naziva
hiromantijom, i posredstvom drugih predmeta (zrnevlje, karte, kafa, itd.).
Bajanje, spiritizam, to jest
prizivanje pomoci djavola u tamnim sobama ili na grobovima, da bi kaznili one
sto su u zivotu. Bajaci tvrde da prizivaju duse umrlih iz pakla, kao gatari iz
vremena proroka Samuila (1. Sam. 21, 3), da bi saznali buduce ili da bi se kome
osvetili. U nase vreme upraznjava se medju nekim vernicima bajanje kao: gasenje
ugljevlja, izgovaranje pojedinih reci pomesanih s molitvama za bolesnike koji
tvrde da su "zacarani", itd.
Cini, to jest vracanje pojedinih
mladih da bi stupili u brak jedni sa drugima ili da bi se rastavili,
prizivanjem djavolske pomoci, popularno zvano "sudjaje".
Gatanje po zivotinjskim iznutricama,
zvano "ikonoskopijom". U ovu vrstu gatanja spadaju i snovi, zodijaci,
zli i dobri casovi, gatanje po udovima tela, zvano i predskazanje (zujanje
usiju, podrhtavanje oka, svrab dlanova).
Amajlije i talismani, pod kojima se
poima nosenje na ruci ili grudima kakvih satanskih znakova, konaca, kljuceva,
predmeta ili obojenih komadica stofa radi cuvanja od bolesti, od opasnosti i od
steta, posto se najpre nad njima prizvala djavolova sila.
Demonoprizivaci su oni sto gataju
buduce prizivanjem djavola. Ovde se ubrajaju oni sta pale vatre pred kucama i
skacu kroz vatru, gatari od rodjenja, kao i oni sto gataju po zivotinjskim
iznutricama ili uzimaju plodnost goveda, sto je vradzbina koja se upraznjava u
nase dane.
Astrologija je vradzbina koja se
upraznjava od najstarijih vremena do danas. Pod astrologijom se poima
predskazivanje predstojecih dogadjaja kroz kretanje zvezda, planeta, vetrova,
oblaka i ostalih vaseljenskih pojava. Astrolozi tvrde da svaki covek ima
sopstvenu "zvezdanu mapu".
Eto nekoliko od najobicnijih vrsti
vradzbina, neke su skoro zaboravljene, druge se upraznjavaju i u nase dane,
koje suzbijamo i od kojih treba da bezimo jer su djavolska obmanjivanja, koja
prelascuju i obmanjuju mnoge hriscane radi njihove pogibelji.
Moze li, uistinu, djavo da
vradzbinama pomogne coveku vise no sto nam pomaze sila i blagodat Bozija?
Neka se zna da djavoli nemaju
nikakvu moc da koga iscele, da otkriju stete ili zlocinitelje. Oni ne mogu
nikada da cine odistinska cudesa, nego samo laznim utvarama obmanjuju nevernike
i slabe u veri. Ovu istinu nam pokazuje bozanski otac Jovan Zlatoust, kazujuci:
"Zar ne vidis da djavoli nisu mogli da iscele od suljeva i krasta koje
bese Mojsej bacio na Egipat cak ni vracare i bajace koji njima sluzahu, pa zar
ce tebe isceliti? (Izl. 9, 11). I ako se djavoli ne smiluju tvojoj dusi, kako
ce se ozalostiti zbog bola tvoga tela? Ako se djavoli trude da te izagnaju iz
Carstva Bozijeg, kako li ce te izbavljati od bolesti? To su podsmesi i bajke.
Dakle, nemoj se, hriscanine, obmanjivati, jer nikada vuk ne moze postati ovca,
niti djavo ikada postaje lekar. Jer lakse moze oganj uciniti da padne mraz, i
sneg da se vreme otopli, nego li da te djavo odistinski isceljuje" (Podela
psenice, str. 324).
Dakle, kada se mi razbolimo ili
imamo neprilike, ili nam se tvori nepravda, ili imamo stete, ili sinove za
zenidbu, ili druge teskoce u porodici, nemojmo vise pribegavati pomoci djavola
i njegovih slugu, koje su vracari i gatari, nego u crkvu da hitamo i kod
svestenika, na molitvu i na post, i namah ce nam pomoci Blagi nas Otac, koji nas
je sazdao, jer ima milosti prema nama.
Koje su posledice greha vradzbine?
Koji tvore vradzbine i pribegavaju
vracarima cine veliki greh protiv Duha Svetoga, jer ostavljaju Boga i traze
pomoc djavola. Odricu se Hristovih sluzitelja, to jest svetih svestenika, i
odlaze kod sataninih sluzitelja. Ostavljaju vodu zivu, svestenika i blagodat
spasenja u Crkvi, pa radi svojih strastvenih i ljudskih interesa traze pomoc
Hristovih neprijatelja, to jest vracara. Odricu se istine i primaju umesto nje
laz, jer su sve reci vracara laz i djavolska obmana.
Tako veliki greh protiv Duha Svetoga
nece se vinovnicima oprostiti ni u ovome veku ni u buducem (up. sa Mt. 12, 32),
kao sto kaze Hristos, ako se ne budu kajali celoga zivota. Za takav greh dolaze
svakovrsna zla i opasnosti na vinovnike koji pribegavaju vradzbinama. Najpre
griza savesti sto su ostavili Boga i trazili pomoc od neprijatelja Bozijeg.
Zatim je odlucivanje od Svetog Pricesca na vise godina, od 7 do 15 i cak 20
godina. Zatim, koji veruju i pribegavaju vradzbinama odgone iz svoga srca dar
Boziji i uvode u kucu i u svoja srca duh djavolov. Zatim, koji tvore vradzbine
i veruju u njihovu pomoc odricu se Hrista i sjedinjuju se s djavolom. Zatim,
koji tvore vradzbine i pribegavaju njima vise ne dolikuje da se nazivaju
hriscanima, nego otpadnicima. Zatim, vinovnike za ovaj tezak greh Bog kaznjava
teskim i neizlecivim bolestima, stradanjem u njihovoj porodici, stetama i
neslaganjima, siromastvom i uzasnom smrcu. I ako se ne ispovede kod svestenika
i ne oplakuju svoj greh sa suzama celoga zivota, ne mogu se spasti.
Vracari i koji veruju u djavolovu
pomoc i pribegavaju njoj, ako ne napuste ovo i ne pokaju se, "odlucuju se
sasvim od Crkve", to jest odvajaju se od Hrista i dobrovoljno se predaju u
ruke neprijatelju, a ako umru u ovom grehu, i ne bivaju sahranjeni od
svestenika, nego podobno paganima i otpadnicima od vere, na svoju vecnu osudu
na muke pakla.
Eto uzasnih posledica vradzbine.
Kakvu epitimiju nalazu Sveti Oci
vracarima i onima sto pribegavaju vradzbinama?
Najstrozije kaznjava vracare Sveti
Vasilije Veliki. Evo sta on kaze u 72. kanonu: "Ko se preda vracarima ili
drugima slicnima dobice epitimiju kao ubice" (Sveti Vasilije Veliki 72;
Sveti Grigorije Niski 3, Laodikijski 36). On postavlja vracare u red covekoubica
i bogootpadnika, to jest odlucuje ih od Svetinja od 10 do 20 godina. U 65.
kanonu Sveti Vasilije Veliki veli: "Zena koja bude opcarala strance
(odlucuje se od Svetinja) godina 9 i metanija 500 na dan".
A 61. kanon VI. Vaseljenskog sabora
odlucuje od Svetog pricesca na sest godina one koji odlaze gatarima u karte i
drugo slicno, da bi saznali buduce. A "ako budu istrajavali u ovom i ne
budu se klonili ovih pogubnih i paganskih majstorija, odlucujemo da se sasvim
odluce od Crkve, kao sto i Sveti kanoni uce..." Sveti Jovan Postnik
skracuje kanon vracarima i onima sto pribegavaju vracanjima na samo tri godine
odlucenja od Svetinja, ako ispovede greh, ako ga konacno napuste, ako dnevno
drze post do 3 sata posle podne i cine po 250 metanija na dan.
Ali i Sveto Pismo pokazuje kako
tesko kaznjava Bog one sto su pribegavali vracarima, jer cuj sta veli: Vracarima ne dopustite da zive (Izl.
22, 18). I opet veli: A covek ili zena u kojima bi bio duh vracarski ili gatarski
da se pogube; oboje kamenjem zaspite, jer su krivi (Lev.
29, 27). I opet: A dusu koja se obrati k vracarima i gatarima da cini
preljubu za njima, okrenucu lice svoje nasuprot toj dusi, i istrebicu je iz
naroda njezina (Lev. 20, 6).
Vidimo da je cara Manasiju kaznio
Bog gorkim i teskim suzanjstvom u Vavilonu, jer provodi sinove svoje kroz oganj
i gatase i vracase i uredio je gatare od rodjenja i vracare i umnozio je
zlocinjenje pred Gospodom, da bi ga zbacio s prestola (2. Dnev. 33 6). Cara
Saula kaznio je Bog gubitkom carstva i sramnom smrcu, jer je ostavio Boga i
pozvao zenu gataru od rodjenja, sledujuci njena gatanja (1. Samuil. 28, 7). A
na cara Ohoziju se Bog razljutio veoma jako, sto je poslao da pitaju vracaru iz
Akarona.
Govorite nam opsirnije o grehu
gatanja sa Svetim knjigama, ili, kako se danas naziva, "otvaranje
pravila", koje se uobicajava danas kod vernika.
Vracanje Svetim predmetima i
knjigama je cetvrta vrsta vracanja i naziva se "gitija". Ti vracari
mesaju svoje vradzbine s molitvama, sa psalmima i drugim svetim recima,
upucenim Bogomajci i svetiteljima, da bi mogli lakse obmanuti slabe u veri.
Evo sta o ovome veli Sveti Jovan
Zlatoust: "Ti velis da je ona starica hriscanka, i da je onaj covek
hriscanski gatar, i da, kad bajaju ili otvaraju knjigu, ne izgovaraju niti pisu
drugo ime do ime Hrista, Bogorodice i svetitelja; dakle kakvo zlo oni cine? Na
ovo ti odgovaram da zato osobito dolikuje da mrzis onu zlu zenu i onog zlog
bajaca i gatara, jer koriste ime Bozije na porugu i bescasce. Hriscani buduci,
delaju kao pagani. Jer i djavoli, mada izgovaraju ime Bozije, ipak su djavoli.
Pojedini, hoteci se pravdati, vele da je hriscanka zena koja je bajala i nista
drugo ne izgovara do samo ime Bozije. Ja je zbog toga gore mrzim i odvracam se
od nje, jer upotrebljava ime Bozije na sramotu. Nazivajuci sebe hriscankom,
pokazuje sebe da dela sto je pagansko" (Hristoitija, nav. delo, str.
305-320).
Koji gataju otvaranjem Psaltira i
drugih Svetih knjiga odlucuju se od pricesca do 7 godina, jer je Psaltir Sveta
knjiga sa mnogim prorocanstvima u sebi, nadahnuta Duhom Svetim, i ona je za
molitvu, a ne za gatanje i sticanje novca na osudu. Isti greh tvore i pojedini
svestenici koji "otvaraju knjigu", kako se kaze u narodu, i padaju
pod tesku osudu, kako oni, tako i koji zahtevaju da im otvore Sveto Jevandjelje.
Zbog cega se pojedini hriscani sluze
vracanjem?
Zbog toga sto je u njima oslabila
vera i strah Bozji; zbog toga sto se danasnji hriscani ne mole dovoljno, da bi
ispunili svoje molbe molitvom, a ne gatanjem; zbog toga sto ne citaju Sveto
Pismo, da vide kakva osuda dostize vracare, i zbog toga sto ne odlaze redovno u
crkvu, ne ispovedaju se barem u toku cetiri posta i ne traze u slucaju potrebe
i molitve svestenika. Pojedini hriscani jos pribegavaju gatanju zato sto su
zaboravili obecanja koja su dali Hristu na Svetom Krstenju, kada su rekli:
"Odricem se satane, i svih dela njegovih, i svih sluzitelja
njegovih..." Takodje, hriscani jos pribegavaju djavolovoj pomoci kada se
njihova molba ne ispuni u Crkvi ili zbog toga sto zaboravljaju na smrt i na dan
Hristovog suda.
Zbog toga nas Sveti Oci upucuju da
hitamo Bogu, samo Crkvi i svestenicima, a ne djavolima i njihovim slugama. A
Sveti Jovan Zlatoust nas savetuje, govoreci: "Molim vas, budite cisti od
ove obmane... i kada hoces da prekoracis prag svoje kuce, najpre reci ovo
slovo: Odricem se tebe, satano, i tvoga castvovanja, i tvoga sluzenja, i
sjedinjujem se s Tobom, Hriste! Bez ovoga umovanja nikada da ne izlazis iz
kuce. To neka ti bude palica, to - oruzje, to - odbrambena tvrdjava, i zajedno
sa tim recima oseni i celo svoje krsnim znakom. Jer ako se budes tako
naoruzavao svuda, ne samo covek, nego cak i djavo da te sretne, nece te moci
povrediti" (Hristologija, str. 316-317).
Kako mogu hriscani da se izbave
vradzbina i svakovrsnih cini koje djavo izvodi?
Ko snazno veruje u Boga, ko se
neprestano moli Bogu i redovno hita u svetu crkvu, nikada nece traziti pomoc od
djavola i vracara, koji su neprijatelji Boziji.
Dakle, koji imajju jaku veru u Boga,
neka od Njega neprestano traze pomoc. A slabi u veri, koji su ikada trazili
pomoc vracara, ako hoce da se spasu, najpre neka ispovedaju taj greh i neka
traze epitimiju. Zatim neka se vise ne obracaju satani za pomoc, ma u kakvoj
nevolji bili, nego samo Bogu neka hitaju. Zatim neka se sto vise mole molitvama
i suzama iz srca (Pon. zak. 4, 29; Ps. 118, 58; Jer. 29, 13) i tako ce se
trpljenjem i verom izbaviti od vradzbina i primiti dar Duha Svetoga.
Sta su snovi i vidjenja, koja je
razlika izmedju njih i koliko ih je vrsta?
Odgovaram vam recima Svetoga Jovana
Lestvicnika, koji veli: "San je pokret uma u vreme nekretanja tela. A
prividjenje (lazno vidjenje) je obmana ociju, kada um spava. Prividjenje je
izlazak uma kada telo bdi. Prividjenje je vidjenje necega bez ipostasi
(nerealno)" (Dobrotoljublje, tom IDZ, Slovo 3, str. 75). Eto, dakle, sta
su snovi i vidjenja. Oni su dvojaki: dobri i zli snovi i vidjenja. A razlika je
medju njima ova:
Dobri snovi i vidjenja od Boga su,
kroz njih se otkriva Njegova velika volja, samo onima koji su potpuno savrseni
i sveti i koji tvore Njegove zapovesti, kao sto je bio pravedni Josif, kome se
u snu pokazao arhandjeo Gavrilo, zapovedivsi mu da bezi sa mladencem Isusom i
sa Djevom Marijom u Egipat. Dobri snovi dolaze od andjela, i podsecaju nas na
smrt i osudu, a posto se probudimo podsticu nas na molitvu i pokajanje.
Naprotiv, zli snovi i prividjenja su od djavola prerusenih u svetlosne andjele
ili u svetitelje, koji nas u snu obmanjuju da smo dobri i dostojni raja; a
posto se probudimo "tonemo u gordost i u radost" (Dobrotoljublje, tom
IDZ, Slovo 3, str. 76).
Da li je greh da hriscani veruju u
snove i vidjenja?
Sveti Jovan Lestvicnik kaze da je
"ko veruje u snove podoban onome sto trci za svojom senkom i pokusava da
je uhvati". Isto tako on kaze da su "demoni taste slave u snovima
proroci. Oni, kao kakvi lukavci, smisljaju buduce dogadjaje i objavljuju nam ih
unapred. A ako se vidjenja ispune, divimo se i gordimo mislju kao da imamo dar
pred-vidjenja (prorostva). Koji slusaju djavola cesto su postajali lazni
proroci". I dalje veli: "Djavoli ne znaju nista o buducem iz kakvog
predznanja, jer i lekari mogu da nam, na osnovu simptoma, unapred najave
smrt". Zatim zakljucuje, kazujuci: "Kada pocnemo da verujemo u snove
djavola, oni nam se podsmevaju, cak i kad smo budni. Ko veruje snovima i prividjenjima
u snu potpuno je neiskusan, a ko ne veruje nijednima - mudrac je"
(Dobrotoljublje, tom IDZ, Slovo 3, str. 76).
Dakle, greh je da verujemo u snove i
vidjenja, jer ovima nas lako obmanjuju djavoli i bacaju nas u uzasni greh
gordosti i taste slave, kada se covek pouzda u sebe vise nego u rec Boziju.
Ovom kusackom majstorijom djavo je obmanuo mnoge hriscane i monahe, bacivsi ih
zatim u ponor pogibelji. a ako kogod ipak ima nedoumicu u vezi sa svojim snom
ili vidjenjem, neka se ispovedi duhovniku i neka mu zatrazi savet, jer kroz
duhovnika govori Bog.
Zbog koliko se uzroka ljudi
obmanjuju tastim vidjenjima i snovima?
Zbog sedam
uzroka se hriscani obmanjuju vidjenjima i snovima kao da su od Boga, i to: zbog
gordosti; zbog taste slave, koja je prva kci gordosti; zbog neiskusnoga i
slaboga uma hriscana; zbog nerasudne revnosti nekih hriscana, koji se mnogo
mole i poste da bi imali vidjenja, o kojima kaze Sveti Isak Sirin: "Od
velike bolesti boluje ko ima zlu revnost" (Dobrotoljublje, tom DZ, slovo
58). Peti uzrok obmane kroz vidjenja i snove jeste neposlusanje duhovnicima i
drskost nekih vernika, osobito gordeljivaca, zbog cega ih djavo lovi; sesti
uzrok dolazi zbog neotkrivenih i neispovedjenih licnih greha i zbog toga sto se
cisto ne ispovedaju misli duhovniku. A poslednji uzrok kroz koji se obmanjuju
hriscani laznim snovima i vidjenjima jeste nepoznavanje sebe i odsustvo citanja
Svetoga
0 коментара:
Постави коментар